Grönt ljus för klampning – polisen får låsa fast din bil
Polisbilar är ett hett ämne som ofta rör upp diskussioner – det märks inte minst på våra artiklar om insatsen mot mittfilsbilister och de nya blåljusen. Något annat som brukar diskuteras på bilsajter som Zatzy och Garaget är civilpolisbilar som är omålade.
Idag finns bland flera bilmodeller som används som civila polismodeller. Men det fanns en tid när trafikpolisen i Stockholm åkte något betydligt häftigare: en Ford Sierra Cosworth!
Den här polis-Forden har diskuterats lite varstans på nätet under de senaste åren och många tror att det bara är ett rykte. Men efter lite grävande i Riksarkivet kan auto motor & sport och bilforumet Zatzy nu bekräfta att det faktiskt rullade en omålad Ford Sierra Cosworth hos Rikspolisstyrelsens förvaltningsavdelning under 1990-talet. Något som också bekräftas av vår nyhetsredaktör Pär Brandt och signaturen ”Micke R”:
”Den var toktrimmad och lät som en jumbojet. Den hade svart film för rutorna bak, den var sänkt och den hade hela kjol- och vingepaketet. Det satt små blå/röda lampor i hörnen på sidorutorna och i bakrutan samt i grillen, inuti bilen satt två uniformerade snutar med leenden från ena örsnibben till den andra! Detta är ingen skröna – jag har själv suttit i bilen”, skriver signaturen Micke R på bilforumet Autopower.
Han får uppbackning av flera andra användare som också sett bilen: ”Jag såg när polisens gamla blå Cosworth-Sierra auktionerades ut på Auktionskammaren i Solna. Den var skapligt utrustad vad jag kunde se då. Jag har för mig att det satt Brembobromsar, feta magnesiumfälgar, rostfritt sportsystem och annat godis på… Men söndersågad i inredningen efter all polisutrustning”, skriver Matte.
Om bilen faktiskt var trimmad eller om den var så här modifierad finns det inga officiella uppgifter på från polisen, men att det funnits en Cosworth hos trafikpolisen står i alla fall klart. Bilen har också diskuterats på Flashback men verkar ha sålts 2001. Den har haft tio ägare och har stått avställd sedan 2005.
Effekten på 220 hästkrafter kanske inte låter så mycket, och även jämfört med andra supersedaner fick den se sig slagen – BMW M5 hade till exempel 315 hästkrafter. Men Sierra Cosworth var 250 kilo lättare än M5, betydligt billigare och dessutom hade den turbomotor (med rejäl turbokick), vilket gjorde den lättrimmad.new-module-40
Vår nyhetsredaktör Pär Brandt, som jobbat som motorjournalist sedan 1983, bekräftar att Rikspolisstyrelsen hade en Ford Sierra Cosworth som polisbil under 1990-talet: ”Det var under ett företagsbesök hos ett tuningföretag söder om Stockholm som samtalsämnet kom in på polisens civila bilar,” berättar Pär Brandt. ”De sa till mig att de fått i uppdrag att bygga om och modifiera en Sierra Cosworth – eller möjligen flera – för att användas vid trafikövervakning.”
”Vad jag minns speciellt var att de kallade Forden för en av de största skithögar de någonsin jobbat med,” säger Pär Brandt. ”Allt var uselt. Bromsarna var usla, väghållningen var usel och allting bara gick sönder. Det fanns bara en enda STOR fördel med bilmodellen: motorn! Den gick att toktrimma hur mycket som helst, och den verkliga toppeffekten som de tog fram var mycket högre än någon i polisledningen visste.”
”Den här bilen gick som ett skållat troll. Det fanns ingenting på svenska vägar som kunde köra ifrån polisens Ford Sierra Cosworth. Ingenting. Absolut ingenting. Och det visste ’buset’, fick du blinkande blåljus i backspegeln var det bara att köra in till sidan.”
”Första modifieringen de gjorde med polisens Ford Sierra Cosworth var att montera Brembo-bromsar. Originalbromsarna räckte inte till alls. Sen byggde de ett sportavgassystem för att kunna öka turbotrycket och satte på bredare fälgar och däck. Det var en helt galen polisbil, men samtidigt logisk för den kombinerade höga prestanda med effektiva bromsar och bättre väggrepp.”
”Den här bilen borde återbördas till polisen och återställas i sitt originalskick, placeras på polismuseum,” säger Pär Brandt. ”Som avskräckande effekt hade Ford Sierra Cosworth ett symboliskt värde, kanske något som kan användas även idag.”
”Vetskapen att ingenting på svenska vägar går fortare dämpar lusten att köra ikapp med polisen. ’Var inte dum, ge upp’, skulle minska olyckorna vid polisens ingripande,” avslutar Pär Brandt.