Så funkar den nya pekskärmen i Volvo XC90

Volvo har valt att kasta ut det gamla infotainmentsystemet helt och börja om från början – med inspiration från Apple och Tesla. Pekskärmen bjuder på flera intressanta funktioner och bygger på infraröd teknik. Så här fungerar den.

Volvo har aldrig tidigare presenterat en bil med så många nyheter som XC90. Hela plattformen och motorerna är nya, precis som designen. Även infotainmentsystemet Sensus är omarbetat. Bakom den stora pekskärmen döljer sig en del intressanta detaljer som kan vara kul att ha koll på.

Beslutet att gå över till pekskärm är Volvo inte ensamma om. Tesla har visat vägen med den stora, stående pekskärmen i Model S. Volvo har en betydligt mindre skärm men den är fortfarande vertikal. Inspirationen kommer förstås från surfplattorna.

Att välja en stående skärm är inte helt självklart. Argumentet är att många är vana vid att använda surfplattor och mobiler, som ofta används stående. Men det mänskliga ögat tycker oftast det är smidigare att titta på en bred bild – jämför med din tv, som förmodligen är av bredbildsformat, såvida du inte har en väldigt gammal tjock-tv.

Föraren måste titta bort från vägen

Formatet på skärmen är alltså kontroversiellt, och beslutet att använda en pekskärm istället för ett kontrollvred, som bland andra Audi, BMW och Mercedes gör, är också känsligt. En pekskärm innebär att föraren måste titta bort från vägen för att sköta funktionerna. Men med stora tryckbara ytor, snabb respons och ett enkelt menysystem kan det fungera bättre.

Fördelen med en pekskärm är framför allt designmässig. Volvo kan rensa bort många fysiska knappar och med hjälp av skärmen bara visa de funktioner som föraren vill använda just nu. Dessutom är många vana vid att använda pekskärmar i smarta mobiler och surfplattor.

"Andra premiumbilar på marknaden har ofta fler än 30 knappar som sitter utspridda över hela instrumentpanelen. Det gör det svårt för föraren att hitta och använda dem, och det finns risk att det tar uppmärksamheten från körningen", skryter Volvo i ett pressmeddelande.

När vi provkörde XC90 i Barcelona kom Joakim Dyredand inte helt överens med infotainmentsystemet:

"Det är en ganska djup meny som tar ett tag att sätta sig in i."

 

Så många fler knappar och rattar än så här finns inte i Volvo XC90 – resten sköts med pekskärmen.

Inte samma skärmtyp som i iPhone

Det finns flera olika typer av pekskärmar. De första mobiltelefonerna med pekskärm hade en resistiv skärm. Senare kom modeller med kapacitiv skärm, där fördelen är att skärmen blir betydligt mer responsiv och användaren kan svepa, nypa och scrolla – det som kallas för multitouch.

En kapacitiv skärm – alltså den skärmtypen som används i smarta mobiler – har ett elektromagnetiskt fält som bryts när användaren trycker på det med fingret. Det klassas som ett "klick". Exakt var på skärmen användaren trycker avgörs med koordinater (X och Y för längsled och höjdled). Sedan kan en algoritm räkna ut om användaren vill trycka, dra, svepa eller nypa, för att sköta olika funktioner i apparna.

Men Volvo har inte valt någon av de etablerade skärmtyperna i XC90, utan en tredje skärmtyp med ett infrarött ljuslager som ligger ovanpå skärmen och som skickas ut från skärmkanterna. Det ska göra att skärmen reflekterar mindre solljus (den blir mattare) och att den ska kunna skötas med vantar på.

När de infraröda strålarna strax ovanpå skärmen bryts registreras det som ett "klick". Systemet kan sedan avgöra var användaren klickar genom att beräkna hur många av de infraröda strålarna som brutits av fingret (eller vanten), och hur långt in på skärmen de bröts.

Den infraröda skärmtekniken har haft en del nackdelar: de var inte särskilt precisa och ofta registrerades felaktiga tryck. Nu har tekniken förbättrats och i Volvo XC90 ska den fungera betydligt bättre. Det gäller dock att hålla både skärmen och området som skickar ut de infraröda strålarna fria från smuts och fukt.

I de flesta skärmar med infraröd teknik skickas de infraröda signalerna ut i de övre och vänstra skärmkanterna. I de nedre och högra skärmkanterna finns en "mottagare" för det infraröda ljuset. Om inte ljuset kommer fram beror det på att något stört ut signalen – antagligen en hand som pekar på skärmen. Med hjälp av X- och Y-koordinater går det sedan att räkna ut exakt var användaren tryckte. Illustration: auto motor & sport

Windows i grunden

Volvo Sensus ska enligt Martin Kristensson, som är Volvos chef för strategi kring uppkopplade bilar, ha samma processorprestanda som en iPad, men det räcker inte riktigt för att bedöma hur snabbt systemet är. En minst lika viktig del är mjukvaran som måste vara utvecklad tillsammans med hårdvaran för att fungera bra. De första recensionerna av Volvos infotainmentsystem tyder på att responsen är snabb.

Den tekniska grunden i Volvo Sensus kommer från Microsoft i form av Windows Embedded, men ovanpå det har Volvos ingenjörer byggt om så mycket att det i prinip kan kallas för ett helt eget system, skriver The Car Connection.

Interiören blir mindre rörig

Volvo fick en del kritik vid lanseringen av XC90 i Stockholm från motorjournalisterna. Att ändra temperaturen på klimatanläggningen kan numera inte göras med en vanlig ratt, utan det kräver två tryck på pekskärmen.

Med en vanlig, fysisk knapp eller ratt är det enklare att hålla ögonen på vägen och ändra temperaturen eller byta radiostation. Volvos svar är att att de fysiska knapparna nu försvunnit eftersom köparna tycker inredningen blir för rörig. Volvo påpekar också att skärmen är utvecklad för att inte vara distraherande.

Exakt hur bra skärmen fungerar i verkligheten har vi bara kunnat undersöka snabbt under den första provkörningen och under stressiga förhållanden på en bilmässa, men vi återkommer förstås till Sensus i ett kommande test av Volvo XC90.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är rätt av Volvo att gå över till pekskärm. Det här ser spännande ut!
599
294