Det blir allt vanligare att välja en elbil eller hybrid som tjänstebil, även om ökningen sker från en mycket låg nivå. Här nedan har vi sammanställt alla elbilar och hybrider på tjänstebilsmarknaden med hjälp av nybilsguiden FACIT.com.
Att ladda en elbil i ett jordat uttag kan ta upp till nio timmar, men den korta räckvidden blir ett problem för tjänstebilsförare som behöver åka långa sträckor. Snabbladdare som kan ladda upp elbilen till ungefär 80 procent på en halvtimme är ovanligt, men Tesla har byggt ut ett nätverk av så kallade ”superladdare”.
”Sverige är fortfarande är ett u-land jämfört med till exempel Holland, Norge, Finland, Danmark och de baltiska länderna när det gäller tillgång på laddstationer”, säger Håkan Nilsson, testansvarig på FACIT.com.
Om elbilar fortfarande är ovanliga som tjänstebilar ökar hybriderna enormt. Här luras ofta köparna att tro på de låga förbrukningssiffror som tillverkarna anger. En hybrid kan vara törstigare än en vanlig bensin- eller dieselbil på grund av elmotorns begränsade användningsområde och den högre tjänstevikten. Speciellt gäller det om bilen är fyrhjulsdriven.
När auto motor & sport testade Lexus NX 300h drog den till exempel 62 procent mer än Lexus uppger.
”Förtjänsten ligger istället i skattebefrielse och låga förmånsvärden för föraren”, säger Håkan Nilsson.
Miljöpartiet erkänner: Tjänstebilsfrågan är inte prioriterad
Elbilar
Märke | Modell | Instegspris | Räckvidd (km) | Drivning |
Renault | Zoe | 209.000 kr | 210 | Fram |
Nissan | Leaf | 245.590 kr | 199 | Fram |
Volkswagen | E-Up | 271.900 kr | 160 | Fram |
Nissan | Evalia | 334.938 kr | 170 | Fram |
BMW | i3* | 339.900 kr | 160 | Bak |
Kia | Soul | 369.900 kr | 212 | Fram |
BMW | i3 REX* | 375.900 kr | 300 | Bak |
Volkswagen | E-Golf | 379.900 kr | 190 | Fram |
Ford | Focus Electric | 404.000 kr | 162 | Fram |
Tesla | Model S 60 kWh | 652.000 kr | 390 | Bak |
Tesla | Model S 85 kWh | 742.000 kr | 502 | Bak |
Tesla | Model S D 85 kWh | 1.094.650 kr | 502 | 4WD |
*) Siffran kommer från BMW:s egen förbrukningscykel.
Hybrider
Märke | Modell | Bränsletyp | Instegspris | Drivning |
Toyota | Yaris Hybrid | Bensin | 163.900 kr | Fram |
Honda | Jazz Hybrid | Bensin | 189.900 kr | Fram |
Toyota | Auris Hybrid | Bensin | 198.900 kr | Fram |
Lexus | CT 200h | Bensin | 239.500 kr | Fram |
Toyota | Prius | Bensin | 274.400 kr | Fram |
Ford | Mondeo Hybrid | Bensin | 310.000 kr | Fram |
Toyota | Prius+ | Bensin | 313.900 kr | Fram |
Lexus | IS 300h | Bensin | 324.400 kr | Bak |
Peugeot | 3008 HYbrid4 | Diesel | 354.900 kr | 4WD |
Citroën | DS5 HYbrid4 | Diesel | 359.900 kr | 4WD |
Lexus | NX 300h | Bensin | 361.700 kr | Fram |
Lexus | NX 300h AWD | Bensin | 373.700 kr | 4WD |
Mercedes | C 300 Bluetec Hybrid | Diesel | 379.000 kr | Bak |
Peugeot | 508 RXH HYbrid4 | Diesel | 389.900 kr | 4WD |
Lexus | GS 300h | Bensin | 395.500 kr | Bak |
Mercedes | E 300 Bluetec Hybrid | Diesel | 399.000 kr | Bak |
BMW | ActiveHybrid 3 | Bensin | 516.000 kr | Bak |
Audi | Q5 Hybrid | Bensin | 534.700 kr | 4WD |
Lexus | RX 400h | Bensin | 584.200 kr | 4WD |
BMW | ActiveHybrid 5 | Bensin | 592.500 kr | Bak |
Volkswagen | Touareg Hybrid | Bensin | 834.900 kr | 4WD |
Mercedes | S 300 Bluetec Hybrid | Diesel | 859.000 kr | Bak |
BMW | ActiveHybrid 7 | Bensin | 904.000 kr | Bak |
Lexus | LS 600h | Bensin | 1.136.800 kr | 4WD |
Laddhybrider
Märke | Modell | Bränsletyp | Instegspris | Drivning |
Volkswagen | Golf GTE | Bensin | 360.780 kr | Fram |
Toyota | Prius Plugin Hybrid | Bensin | 365.400 kr | Fram |
Audi | A3 E-tron | Bensin | 372.500 kr | Fram |
Opel | Ampera | Bensin | 379.900 kr | Fram |
Mitsubishi | Outlander PHEV | Bensin | 409.900 kr | 4WD |
Volvo | V60 D6 AWD | Diesel | 526.000 kr | 4WD |
Volvo | XC90 T8 | Bensin | 726.000 kr | 4WD |
Porsche | Cayenne S E-hybrid | Bensin | 825.000 kr | 4WD |
Porsche | Panamera S E-hybrid | Bensin | 1.085.000 kr | Bak |
BMW | i8 | Bensin | 1.359.000 kr | 4WD |
Källa: FACIT.com