Returen: Tesla P85D mot Dodge Challenger Hellcat

Förra gången som Tesla P85D mötte en Dodge Challenger Hellcat på strippen vet vi hur det gick. De 700 hk starka bilarna är på pappret jämlika, men Tesla vann. Nu är det dags för returmatch – vem vinner?
Annons

Båda bilarna har runt 700 hästar och på pappret ser det ut att kunna bli ganska jämnt. Tesla P85D har fyrhjulsdrift och ett helsikes vridmoment direkt från start, å andra sidan kan Dodge Challenger SRT Hellcat kompensera en hel del med sin lägre vikt.

I januari möttes de två bilarna på dragstrippen (klicka på länken för att läsa mer) och vi vet hur det gick – Tesla P85D vann överlägset. Förvisso för att föraren av Challengern var rätt het på gröten och spann bort allt fäste, men ändå.

Läs också: Svenska priser på Tesla med fyrhjulsdrift: ”Den här bilen är helt galen”
Läs också: Tesla S P85D – ny, snabbare modell med fyrhjulsdrift

Videon från strippen fick massor av kommentarer och forumtrådarna blev glödheta hos både Tesla och Dodge när resultatet diskuterades. Var det rättvist? Vilken bil är egentligen snabbast? Och så vidare.

I den här videon möts Tesla P85D och Dodge Challenger SRT Hellcat för andra gången. Tyvärr – vet vi redan nu – kommer det ännu en gång att bli diskussion om vad som är rättvist då Challengern använder så kallade gatlegala radialslicks, Nitto NT555R. Däcken har mönster, är fullt legala och DOT-märkta men egentligen bara avsedda för att klibba fast i asfalten på en dragstrip (= dålig livslängd i övrigt).

För en bakhjulsdriven bil som Dodge Challenger SRT Hellcat är det förstås helt avgörande att ha bra grepp på drivhjulen. Som vi ser på filmen ovan är det heller inget snack. Teslan tar som väntat starten men tappar sedan och förlorar med tiden 11,93 mot 11,08.

Läs också: Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat får 717 hästkrafter
Läs också: 717-hästars Dodge Charger SRT Hellcat avtäckt!

Som vi berättat förut klarar Challenger SRT Hellcat 402 meter på 11,2 sekunder med sina Pirelli PZero originaldäck. Med klistriga sportradialdäck för strippen (se videon nedan) sjunker tiden till 10,8 sekunder, för övrigt första seriebyggda gatbilen i världen som kört under elva sekunder på strippen.

I den förra filmen är Tesla Model S P85D klart snabbast och kör kvartsmilen på 11,683 sekunder med sluthastigheten 184,4 km/h. Alla gatbilar som klarar kvartsmilen under tolv sekunder är ohyggligt snabba. Det finns alltså ingen anledning att skämmas för Tesla, P85D är och förblir en fruktansvärt snabb bil. Men vårt senaste test av Tesla P85D – i nummer 9/2015 – visar att en riktigt snabb start inte är helt enkel. Det krävs ganska många specialsteg för att få P85D att ge max, direkt från start.

 

Missa inte denna läsning:

Duellen: Tesla Model S P85D möter Dodge Challenger SRT Hellcat

 

Annons
Annons
Rulla till toppen