Ovanlig familjefavorit
Lincoln ser vi inte många av i Sverige och det är kanske inte så konstigt utan någon officiell importör. Men med tanke på modellerna som är på gång hos Fords amerikanska lyxmärke kanske det är dags att göra en insats för att få hit Lincoln?
Sedanmodellen Continental är visserligen ett koncept, men crossovern MKX är ”på riktigt” och lanseras under året. Det är en lite lyxigare version av Ford Edge med gott om plats och en V6-motor med dubbla turbo.
Rolig fakta: Framstolarna har enligt Lincoln något som kallas Active Motion – det låter helt enkelt som ”massage”. Men så kan man tydligen inte kalla det.
Skippa hetsmotorn
Varför måste en stor bil nödvändigtvis ha en stor motor? Det måste den naturligtvis inte, särskilt inte om du ska glida omkring på högsta växeln och njuta av resan i lugn och ro istället för att hetsa i trafiken.
Det här har Audi förstått och därför erbjuds A7 Sportback med en fyrcylindrig och bensindriven 2,0-liters turbomotor på 252 hästkrafter – men inte i Sverige. Tyska köpare kan däremot välja instegsmotorn som är 100.000 kronor billigare än 3,0-litersmotorn. Du får mycket utrustning för 100.000 kronor!
Rolig fakta: Turbomotorn har dubbelkopplingslåda som standard – tyvärr kan du inte snika och välja manuell.
Snabbast på brädgården
Det säger ju sig självt att vi måste ha med en australisk ute på listan över bilar som borde säljas i Sverige. Eftersom vi bjöd på Holden Ute senast är det Fords tur den här gången med det lovande modellnamnet Ultimate Falcon Ute.
Den här säregna biltypen är en slags korsning mellan muskelbil och pickup, men betydligt mindre än Ford F-150 och de andra amerikanska superpickisarna.
Rolig fakta: Ford Falcon Ute finns med en 4,0-liters turbo-V8 och manuell låda. 367 hästar och 533 Nm låter väl lagom i en transportbil?
Visade vägen för Peugeot
Redaktionens största fan av gröna bilar och bilar med skjutdörrar, Joakim Dyredand, röstar för att Toyota Porte ska säljas i Sverige.
”Peugeot 1007 var före sin tid. Nu har den återuppstått – i Japan. Världens tråkigaste biltillverkare har bevisat att de kan göra skojigt funktionella bilar. Här är smarta Porte. Bäst av allt, den finns i grönt!”
Rolig fakta: Det är bara passagerardörren som är skjutbar, förardörren öppnas som vanligt. Fundersam över bilden här ovan? Det är ju en bil för den japanska marknaden, som har vänstertrafik!
540 kilo ren glädje
Det finns flera brittiska supersportbilar för snabba bandagar, men frågan är om inte BAC Mono är läckrast av dem alla. ”Detta är ett stridsflygplan för vägen, men med bättre byggkvalitet”, skrev tidningen Autocar och gav BAC Mono 4,5 stjärnor i betyg.
Den som vill köpa en BAC Mono här i Sverige gör det förmodligen ändå, men med en officiell säljorganisation och ett servicecenter blir livet för BAC-ägarna lite enklare.
Rolig fakta: En Cosworthmotor på 2,3 liter och strax över 280 hästkrafter kanske inte låter så upphetsande, men tänk då på att torrvikten ligger på 580 kilo! Det är en tredjedel av vikten för en BMW 528i som har ungefär lika många hästkrafter.
Citroën som inte är en Citroën
Jodå, vid sidan om DS3, DS4 och DS5 finns det också en Citroën DS6, även om Citroën-namnet nu har skrotats på DS-modellerna, som ska vara märkets lyxiga premiummodeller. Kina är den viktigaste marknaden.
På hemsidan beskrivs DS6 som ”vild, lyxig och elegant” – vi kan inte skriva under på att den faktiskt är ”vild”, men brittiska Auto Express har provkört XC60-utmanaren och berömmer köregenskaperna.
Rolig fakta: Instegspriset på 290.000 kronor är 60.000 kronor lägre än för Volvo XC60.
Skrämmer slag på alla andra bilar
Vi vill verkligen att superpickupen Ford Raptor ska finnas i Sverige. VERKLIGEN.
Med tanke på att Ford Mustang numera säljs officiellt hos Ford borde det heller inte vara några problem att få hit Raptor. Den senaste generationen är lättare, snyggare och fetare än tidigare. V6-motor med 417 hästar är naturligtvis en självklarhet i Fords superpickup. Vad mer behöver du?!
Rolig fakta: Fyrhjulsdriftssystemet har ett särskilt läge för ”höghastighetskörning i öknen”.
Läs också: Hela listan: Europas konstigaste trafikregler
Läs också: 10 lyxbilsfakta som får dig att gå i totalspinn