Biltillverkarna vädjar: Rör inte våra dieselmodeller!

Det har kostat enormt mycket att anpassa dieselmotorerna till de nya reglerna – men då drar flera europeiska städer undan mattan och straffbeskattar dieselbilarna. "Vi behöver en långsiktig strategi", säger Renault-Nissan-chefen.
Annons

Idag är ungefär sex av tio bilar som säljs på den svenska bilmarknaden dieseldrivna, men Sverige var ganska sena att haka på dieseltrenden jämfört med många andra europeiska länder. Den tog fart på allvar med de gamla miljöbilsreglerna, där bilar med koldioxidutsläpp på mindre än 120 gram per kilometer slapp undan skatten.

De europeiska biltillverkarna satsar stort på diesel, men flera städer väljer nu att på olika sätt straffa dieselbilar på grund av de högre NOx-utsläppen.

• I Frankrike får alla som byter från en dieselbil till en elbil en bonus på upp till 100.000 kronor. Paris borgmästare vill också förbjuda gamla och smutsiga fordon.

• I London kan förare som kör dieselbilar tvingas betala extra trängselskatt på 115 kronor, som läggs ovanpå de 130 kronor det redan kostar för bilisterna att åka in i huvudstaden. Dieselbilsförare som står med motorn på tomgång vid exempelvis en skola eller butik kan få böter.

Miljödiesel kan sätta igen motorn – ingen tar ansvar
Diesel regerar – men många kan tänka sig en laddhybrid

Men biltillverkarna går till skarp attack mot de nya planerna som ska få bilköparna att inte köra en dieselbil.

”Den europeiska industrin har investerat massiva summor för att göra verklighet av de renare Euro 6-dieselmotorerna. Nu börjar vi höra att det finns planer på att minska eller fasa ut dieseln. Det är orealistiskt. Industrin behöver en långsiktig strategi”, säger Carlos Ghosn, koncernchef för Renault-Nissan, till Automotive News.

Han får medhåll från Fiat- och Chryslerchefen Sergio Marchionne. Enligt honom gör de nya Euro 6-reglerna diskussionen om utsläpp från dieselbilar till ett ”icke-ämne”, och han säger att nivån som Euro 6-motorerna tar bort farliga utsläpp på är ”fenomenal”.

För biltillverkarna är det extremt viktigt att fortsätta med dieselmodeller, av två anledningar: de har redan gjort stora investeringar i dieselmotorer, och det är ett smidigt sätt att minska det genomsnittliga koldioxidutsläppet för modellerna till 95 gram per kilometer – vilket billtillverkarna måste göra före 2020. Idag har biltillverkarna ett koldioxidsnitt på 123 gram.

”Om vi verkligen menar allvar med att lösa problemet med global uppvärmning, varför fokuserar vi då på att förstöra marknadens mest effektiva verktyg?”, säger Carlos Tavares, koncernchef för Peugeot och Citroën, till Automotive News.

• Vad ska din nästa bil drivas av? Gör vår undersökning här!

När svenska bilköparen får välja: En grå diesel-Volvo
Annons
Annons
Rulla till toppen