Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Flera av de vassaste GTI-modellerna i C-segmentet närmar sig 400 hk i toppeffekt och man kan undra var gränsen går. Peugeot sätter konkurrenterna på plats när de nu presenterar nya ”308 R HYbrid” med både turbomotor och dubbla elmotorer. Systemeffekten som fördelas ut till de fyra drivhjulen är häpnadsväckande – vad sägs om totalt 500 hk och 730 Nm?
Annons

När Volkswagen lanserade sin pigga Golf GTI, på hösten 1975, häpnade många. Hur var det möjligt med 110 hk på framhjulen i en sådan liten bil? Golf GTI blev en ikon och skapade ett eget litet segment för kompaktbilarna där det snart skulle finnas gott om konkurrens.

Som vi vet gick det alldeles utmärkt med mer än 100 hk på drivhjulen under 70-talet. Men jakten på allt bättre prestanda har höjt toppeffekten och när VW 2002 sänkte ner sin 3,2-liters VR6-motor med 241 hk i Golf R32 valde man drivning på alla fyra hjulen.

Fyrhjulsdrift har blivit standard på de allra starkaste modellerna i C-segmentet. Snabbast i gänget är nyligen presenterade Audi RS 3 Sportback som i andra generationen fått toppeffekten höjd till 270 kW, 367 hk, i turbofemman. Därmed behöver RS 3 bara 4,3 sekunder för distansen 0–100 km/h. Mercedes A 45 AMG har 360 hk och gör 0–100 km/h på 4,6 sekunder. Motsvarande siffror för BMW M135i xDrive med rak sexa och 320 hk är 4,7 sekunder. Audi ska dock inte vara allt för självsäkra, Mercedes har redan antytt att det blir en ökad effekt i A 45 AMG när det alldeles snart är dags för ett ansiktslyft.

Som vi ser är dessa kompaktracers på väg mot 400 hk i toppeffekt och man kan undra var gränsen går. Svaret på den frågan kommer från Peugeot med nya modellen ”308 R HYbrid” som kombinerar både 1,6-liters turbomotor och dubbla elmotorer. Sammanlagda systemeffekten anges till 500 hk och 730 Nm!

Om det är någon som tycker att drivlinan låter välbekant så är det helt riktigt, den debuterade i höstas i konceptbilen Peugeot Quartz. Men Peugeot 308 R HYbrid är inget koncept, det är en fullt fungerande bil som ska serieproduceras och säljas globalt. Något datum bjuder inte Peugeot på i skrivande stund, men Peugeot 308 R HYbrid kommer – var så säker.

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk
Peugeot 308 R HYbrid kombinerar både 1,6-liters turbomotor och dubbla elmotorer. Sammanlagda systemeffekten anges till 500 hk och 730 Nm! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Förbränningsmotorn på 1,6 liter och 270 hk känner i 308 R HYbrid vi igen från Peugeots vassaste prestandamodeller. Den stöttas framtill av en elmotor på 115 hk (85 kW) som sitter mellan bensinmotorn och den sexväxlade transmissionen. Ytterligare en elmotor med samma effekt driver bakhjulen och den delar utrymme med en bensintank på 50 liter och ett litiumjonbatteripaket på tre kWh. Bensintanken brukar sitta under baksätet men har flyttat bakom bakaxeln och batteripaketet ligger nu placerat lågt, i mitten av bilen. Viktfördelningen är 60/40, fram/bak.

Föraren kan välja mellan flera körprogram och i läget ”Hot Lap” engageras båda elmotorerna och förbränningsmotorn, vilket ger 500 hk och 730 Nm. Med full effekt klarar Peugeot 308 R HYbrid 0–100 km/h på 4,0 sekunder, tack vare ett förhållande mellan vikt/effekt på bara 3,1 kg/hk. Toppeffekten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

I läget ”Track mode” används främst elmotorn bak tillsammans med turbomotorn och då finns det 400 hk och 530 Nm tillgängligt. Vid vanlig körning, ”Road mode”, arbetar i huvudsak bensinmotorn och stöttas vid acceleration av elmotorn vid bakaxeln, effekten anges då till 300 hk och 400 Nm. Det går även att köra på enbart eldrift, då arbetar främst den bakre elmotorn och stöttas av den främre vid behov.

Med snabbladdning ska det gå att ladda upp det relativt lilla batteripaketet på 45 minuter. Som alltid med laddhybrider är den angivna bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet väldigt lågt, på grund av den gynnsamma mätnormen. CO2-utsläppet för Peugeot 308 R HYbrid anges till 70 g/km.

På utsidan utmärks Peugeot 308 R HYbrid av speciell front och akter, sänkt chassi och en 80 millimeter bredare spårvidd. Fälgarna är på 19 tum med 235/35-däck. Den speciella blå kulören kommer från en mix av metall- och glaspartiklar i lacken och det mattsvarta bakpartiet känner vi igen från tidigare konceptbilar. Vissa detaljer som till exempel luftintagen markeras med vitt i en keramisk struktur.

Med 500 hk, 730 Nm och en acceleration 0–100 km/h på 4,0 sekunder hamnar Peugeot 308 R HYbrid i ett mycket vasst gäng av väldigt kompetenta sportbilar. Det ryktas att nästa generation Audi TT RS får 400 hk men Peugeot 308 R HYbrid erbjuder alltså ytterligare 100 hk!

Priset på Peugeot 308 R HYbrid kan vi bara spekulera kring ännu så länge. Merkostnaden för drivlinan måste bakas in i prislappen men batteripaketet är relativt litet (= inte så kostsamt) och i övrigt är det standardkomponenter. Kanske behöver 308 R HYbrid inte bli orimligt dyr i förhållande till prestanda? När ska då bilen byggas? Några officiella besked ges inte men får vi tro våra källor dröjer det inte allt för länge.

 

Missa inte denna läsning:

Peugeot Quartz – crossover lastad med nyheter

 

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Effektbomb: Peugeot 308 R HYbrid ger 500 hk

Annons
Annons
Rulla till toppen