15 bilvårdstips som förvandlar din bil till en pärla

Följ expertens tips och du en fin bil som skiner ikapp med solen. Det finns några fallgropar du ska undvika och med rätt tips sparar du tid. Den här artikeln visar alla arbetsmoment från högtryckstvätt, lackpolering, vaxning, rengöring, fönsterputs, motortvätt med mera.

15 bilvårdstips som förvandlar din bil till en pärla

Solen värmer och nu är det hög tid att snygga till bilen och få den riktigt vårfin. Du kanske tvekar inför jobbet men det behöver inte vara svårt eller vara speciellt svårt. När du är klar kommer du med rätta att vara väldigt stolt över både bilen och din arbetsinsats.

Här är 15 enkla steg som gör att du uppnår den riktiga superputsen utan att offra alltför mycket tid. Det finns förstås en del fallgropar som vi vill att du ska undvika. Alla kan tvätta bilen men man måste vara lite försiktig så att det inte blir fel eller tar onödigt mycket tid i efterhand.

Grundtipset är att använda rätt produkter, avsedda för bilvård. De är "lagom starka" till bilen. Använder du rengöringsmedel från hemmet kan de ge fläckar eller skador. Såpa kan till exempel ha alldeles för högt pH-värde, diskmedel kan förstöra vissa blinkersglas och fönsterputs för hemmet kan innehålla ammoniak – och det vill du absolut inte ha på bilen.

På tal om farliga medel så vill vi förtydliga att bilen på bilderna är en Porsche 911 med de klassiska Fuchs-fälgarna. Äldre aluminiumfälgar har ingen klarlack som skyddar och då måste man vara extra försiktig. Även det svartlackerade centrumet är känsligt för starka fälgrengöringsmedel och det kan bli fula fläckar. Därför bör man först testa med ett vanligt, alkaliskt avfettningsmedel (eller kallavfettning) och i möjligast mån undvika fälgrengöring.

Bästa stället att jobba på är i en gör-det-själv-hall, med högtryckstvätt och oljeavskiljare i avloppet. Många kommuner har förbjudit biltvätt där det saknas oljeavskiljare, eftersom smuts och kemikalier går orenade via dagvattensystemet rakt ut i sjöar och vattendrag.

Jobbet tar några timmar men det är en tidsmässigt sett bra investering – bilen blir nu mycket lättare att hålla ren! Ur miljösynpunkt är det smartare att vaxa sin bil regelbundet istället för att tvingas använda starka avfettningsmedel för att få den ren.

Ska du sälja din bil är det också väl investerad arbetstid att fräscha upp vagnen både på insidan och utsidan. En snygg bil är alltid lättare att sälja och ser inbjudande ut på bilderna i annonsen.

Spola bort avfettningen med högtryckstvätten.

SPOLA NOGA – ÖVERALLT
1. Högtryckstvätten är människans bästa vän, det vet ni redan. För att få bort all lös smuts gäller det att spola noga. Var speciellt noga med "håligheter" där elaka gruskorn kan gömma sig. De måste bort, annars riskerar du att repa lacken med tvättsvampen i steg 3.

Är bilen riktigt smutsig börjar du med avfettningsmedel. Fet smuts med asfaltfläckar löser sig bäst med kallavfettning. Mikroavfettning tar både fet smuts och vanlig vägsmuts. Men mikroavfettning bör du inte använda i en gör-det-själv-hall med oljeavskiljare, då blandas kallavfettning med vatten. Alkaliska avfettningsmedel innehåller tensider (tvättmedel), vatten och ofta också alkohol. Fungerar ofta bra på normalsmutsade bilar.

Små detaljer kan göras rent med en mjuk tandborste.

TANDBORSTE FÖR DETALJER
2. Var försiktig med högtryckstvätten, vattenstrålen är kraftfull och du riskerar att förstöra sköra detaljer eller fläka upp lacken om det till exempel finns en skada från ett stenskott. Samtidigt vill man ju få allting riktigt rent, varför vi rekommenderar "tandborsttricket".

Även en mjuk diskborste går att använda, till exempel för fälgarna. Lite försiktigt gnuggande för hand är mycket mera skonsamt än högtryckstvätten och du riskerar inga skador. Tandborste är även bra efter att man vaxat, för att ta bort överflödet intill ett emblem, som på bilden.

Använd rikligt med vatten och schampo.

DAGS FÖR SCHAMPO
3. Häll bilschampo i tvätthinken och använd inga produkter från hemmet. Vanligt diskmedel kan till exempel skada blinkersglas på äldre bilar och tvättsåpa är så starkt alkaliskt att det kan ge fläckar på lacken. Överdriv inte mängden bilschampo, det blir inte renare för att man överdoserar.

Använd rikligt med vatten, räkna med minst två hinkar för en biltvätt. Använd inte det sista vattnet i botten på hinken, det är där eventuell smuts och grus samlas. Häll ut vattnet i botten och se till att ingen grus hamnar i tvättsvampen.

Spola nedifrån och upp. Se till att alla lösa smutskorn verkligen försvinner.

SPOLA ORDENTLIGT
4. Börja med att spola underifrån och uppåt, eftersom upplöst smuts ska rinna över en ren yta (annars riskerar smutsen att hugga fast igen). Men efter schamponeringen använder du rikligt med vatten och spolar med högtryckstvätten uppifrån och ner.

Bakom lister kan det ha samlats mycket smuts, skölj noga ända tills att du inte ser någon smuts i vattnet längre. Om en bil inte tvättats med högtryckstvätt på länge kan det ha samlats väldigt mycket smuts bakom lister och registreringsplåt, ibland får man stå och skölja flera minuter innan det slutar komma ny smuts.

Syntetiska sämskinn fungerar riktigt bra. Torka direkt för att undvika torkfläckar.

TORKA MED SKRAPA
5. Beroende på var man bor i landet finns det olika mycket kalk i vattnet. Kalkfläckar kan bli riktigt elaka och svåra att få bort, därför gäller det att du snabbt får lacken torr (=stå inte i solsken och tvätta). Använd en ren gummiskrapa för de horisontella ytorna (finns speciella skrapor för detta) och eftertorka med ett rent sämskskinn. Skaka av skinnet i luften ibland så att du är säker på att inga gruskorn fastnat.

Syntetiska sämskskinn är riktigt bra nu för tiden, använd ett sådant. Gamla tiders naturskinn blir hårda och spricker, om man inte vårdar dem på rätt sätt. Syntetiska skinn kan man stoppa i en påse till nästa tvätt, de behöver inget extra för att fungera.

Maskera gummilister, de kan annars bli väldigt fula och svåra att få rena av polermedlet.

MASKERA FÖRST
6. Lackpolering är något som allt fler provar på, inte minst därför att det finns hobbymaskiner att köpa för relativt lågt pris. Även en lackrengöring, med mild rubbing och/eller ett lackrengöringsmedel, kan med fördel göras med maskin. Att lackrengöra helt för hand är en svettig sysselsättning, bättre att köpa en maskin för några hundralappar och låta den jobba.

Vi rekommenderar starkt att du tar dig tiden att maskera lister och andra ytor som inte ska poleras. Det spar mycket tid och du slipper skador. Om man inte maskerar blir det fläckar efter lackpoleringsmedlet och polerrondellen.

En roterande polermaskin är väldigt effektiv. Och därmed också farlig, om den används fel.

EFFEKTIV – VAR FÖRSIKTIG
7. Den här roterande polermaskinen ser ut som en vinkelslip, har ett lägre varvtal och är mycket kraftfull. Med rubbing och lagom tryck kan man få fantastiska resultat även på en gammal och trött lack. MEN! Och vi skriver igen: MEN! Du ska inte använda en roterande maskin om du inte är FULLSTÄNDIGT SÄKER på vad du gör!

Det är mycket lätt att polera för hårt och gå igenom lacken, speciellt på hörn, om man är oförsiktig. Alla är vi nybörjare i början och kan du provpolera på en äldre bil (där det inte spelar någon roll hur det går) är det en stor fördel. Lammullshätta tar generellt hårdare än de i skumgummi. Polerrondeller kan du köpa i en specialbutik, yrkesbutik eller på nätet. Där hittar du också lämplig rubbing.

Oscillerande maskiner tar inte så "hårt", men var försiktig ändå och maskera känsliga ytor.

OFARLIG MASKIN
8. En sådan här oscillerande polermaskin med dubbla huvud är däremot näst intill omöjlig att slipa igenom lacken med. Men man måste ändå vara försiktig, inte tappa maskinen eller lyfta upp den med motorn igång, då kan en polertrissa skjutas iväg.

En mild rubbing eller lackrengöringsmedel är vår rekommendation. Lyssna med bilrekondare vilken produkt som är bäst för ditt behov. Även om maskinen inte polerar genom lacken är det en fördel att maskera med tejp.

Återigen: mikrofiberdukarna är din bästa vän.

LITET OMRÅDE ÅT GÅNGEN
9. Polera ett litet område i taget. Jobba klart helt innan du förflyttar polermaskinen till nästa område. Jobba metodiskt, så undviker du missar. När hela bilen är klar har sannolikt medlet torkat där du började polera.

Torka bort överskottet med en mjuk mikrofiberduk. Använd inte trassel, det bara fastnar i lister och emblem. En riktigt mjuk frottéhandduk kan också fungera. När du är färdig är det bara att slänga mikrofiberduken i tvättmaskinen, tvätta utan sköljmedel (det täpper till fibrerna).

Stryk på noga och undvik kladd. Då blir det enklare att polera bort överflödet.

LÄGG PÅ VAX
10. Nu är det dags att lägga på bilvax. Vilket vax du väljer är lite av en smaksak. Bilpolish innehåller lackrengöring och vax men har du polerat lacken innan (steg 8 och 9) kan du använda ett "rent" bilvax, utan polish. Bilvax utan polish kallas ibland för hårdvax.

Använd en skumgummikudde eller en bit mjuk frottéhandduk för att sprida ut vaxet, jobba in med ett milt tryck. Överdriv inte mängden vax, det blir bara svårpolerat i efterhand när vaxet torkat. Och det blir inte blankare för att man lägger på ett tjockt skikt. Däremot finns det de som lägger på två skikt och tycker sig uppleva ett bättre resultat.

Det är detaljerna som gör det.

SNYGGA DÄCKSIDOR
11. Medan vaxet torkar kan vi ägna detaljerna lite tid. Till exempel fräscha upp däcksidorna, som nästan alltid ser en smula grå och tråkiga ut.

Det finns flera olika produkter för yttre plast och gummi, många av dem med någon typ av silikon som gör att ytan blir blankare. Tvättas bort rätt kvickt, men under tiden ser det roligare ut. Det finns även "plastfärg" som färgar mera permanent och kan vara en räddning när färgen i omålade plastkofångare försvunnit. De flesta moderna bilar har målade stötfångare idag, så det är ett mindre problem.

Torka med mikrofiberduk, det är bättre än sämskinn.

MIKROFIBERDUK
12. När vaxet torkat färdigt polerar vi bort överflödet med en ny, ren och mjuk mikrofiberduk. Nu kommer den färdiga glansen fram. Om under­ar­betet är rätt utfört bör resultatet vara glänsande.

Nästa steg är att ta bort maskeringstejpen. Både vax och lackrengöring som hamnat på plastytor kan vara ganska knepigt att få bort men det finns speciella medel för det. Använd en mjuk borste vid behov.

Supertvätt är utmärkt på områden med fet smuts. Ger ett skyddande vaxlager.

AKTA MOTORN
13. Ett rent motorutrymme är alltid trevligt men vi rekommenderar inte högtryckstvätt om man är ovan. Det kan hamna vatten någonstans som gör motorn svårstartad eller så får du korrosion på ett känsligt område. I värsta fall skadas elektronik, vilket kan bli dyrbart.

Använd istället "supertvätt", det är en schampotyp som innehåller ganska mycket avfettningsmedel och även vax. Supertvätt gör rent även på oljiga ytor och lämnar en snygg yta. Har du en motorcykel är supertvätt oftast det bästa medlet för att hålla motorn snygg.

Snåla med putsmedlet, då är det lättare att få rent.

SNÅLA MED FÖNSTERPUTS
14. Fönsterputs är ett annat område där man inte ska använda medel från hushållet – de kan nämligen innehålla ammoniak, som ger fläckar på aluminiumlisterna.

Använd mikrofiberduk för glas och överdriv inte mängden fönsterputs, ta snarare för lite – då blir det enklare att få rutorna riktigt rena. Kör ner sidorutorna, som på bilden, och ta bort den smutskant som alltid finns längst upp på glaset. Vindrutan kan vara knepig att nå på vissa bilmodeller men numera finns det små förlängningsskaft som gör jobbet lättare.

Viktigt vid all bilvård är att man använder produkter som är framtagna för just fordon. Ta inte såpa eller kökssvampar från hushållet, då kan det gå illa. Här ser vi några av produkterna som Well Kept i Solna tagit fram till sina kunder.

ANVÄND RÄTT PRODUKTER
15. Lacken glänser, plast och gummi skimrar med den rätta lystern och rutorna är nyputsade. Härligt! Genom att vaxa bilen regelbundet blir den lättare att hålla ren. Framför allt blir det mycket lättare att få bort döda insekter i fronten och på sidobackspeglarna om du vaxat. Känner du dig ändå osäker finns det proffs på området: bilrekondare. Fråga bland vännerna vilken rekondare som är bäst.

Tänk också på att använda rätt produkter, för bilbruk. Ta inte rengöringsmedel eller tvättsvampar som du hittar i hemmet, det kan bli fläckar och repa lacken.

Kan du klona dig själv eller bjuda in några kompisar (gratis öl brukar locka) går jobbet lite snabbare. Men visst är det en tillfredställelse att göra jobbet själv? Foto: Pär Brandt. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det tog några timmar men nu kan du njuta av en bil som är i toppskick. Solen glittrar i lacken och du kan njuta av utflykterna genom nyputsade rutor. Tycker du att tipsen var användbara så tveka inte att dela med dig till vänner och bekanta. Delad kunskap är dubbel kunskap.

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tvättar och vaxar min bil grundligt varje vår.
508
144
bilvård tips

Visst är det härligt att stå ute i solen och jobba. Men tänk på att solskenet kan torka ut avfettningsmedel och fälgtvätt, i värsta fall kan det bli fläckar. Använd rätt hjälpmedel och redskap, då går arbetet så mycket lättare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION