Att öka effekten i turbomotorer med så kallad ”chiptrimning” är inte nytt men dagens moderna teknik ger nya möjligheter. Hela upplevelsen bakom ratten kan förändras genom att inte bara öka effekten utan också förändra gasrespons och växling.
Volvos nya Drive E-motorer har varit föremål för Polestar Performance senaste optimeringar. För att komma längre har man samarbetat med Aisin Warner som levererar automatlådorna till Volvo. Snabbheten i växlingarna, växlingspunkterna och även ”gear hold” (växellådan håller kvar växeln vid kurvtagning för att undvika lastväxling) har optimerats.
”Vi använder samma filosofi när vi utvecklar optimeringarna som för våra tävlingsbilar,” berättar Thed Björk, test- och racingförare för Polestar. ”Körbarhet är allt i racing; det handlar om att ha effekt tillgänglig när du behöver det och att ha kontroll. Det är precis samma sak när du kör en vanlig bil.”
”Desto mer exakt respons på kommandon och förutsägbarhet från drivlinan; desto mer kontroll för föraren. Detta är något som vi har lyckats med i den nya generationen där vi har fokuserat på körbarhet i mellanregistret för motorerna och kombinerat det med en vidareutvecklad växellåda och gasrespons. Detta är nästa nivå av körupplevelse för Volvo-bilar,” säger Thed Björk.
Speciell vikt har lagts vid motorns prestanda i mellanregistret, det område som används mest vid aktiv körning. De första Polestar-optimeringarna släpps i sista veckan av juni, med början för T6, T5, D5 och D4-motorerna. Över 140 olika varianter av optimeringar kommer att släppas under de kommande månaderna. Alla ändringar är gjorda med certifierad utsläppsnivå, bränsleförbrukning, serviceintervaller och Volvo-garanti oförändrade.
Missa inte denna läsning:
Volvo: ”Vi ska bygga flera V60 och S60 Polestar – och kanske något mer”