Med nya designdetaljer, uppdaterad teknik och nya modellnamn ska ansiktslyfta BMW 3-serie utmana Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60 och de andra konkurrenterna i mellanklassen.
För första gången använder 3-serien trecylindriga motorer, i modellen 318i. 136 hk och 220 Nm är vad som erbjuds men den utlovade förbrukningen – 5,1 l/100 km – når ändå inte ner till dieselnivå. BMW 330d med 258 hk och 560 Nm har till exempel en uppgiven förbrukning på 4,9 l/100 km.
Allra snålast i gänget är dock en bensinmotor. Nya laddhybriden BMW 330e tar hjälp av en elmotor på 80 kW och drivlinan får då en uppgiven förbrukning på endast 2,1 l/100 km.
Inredningen har fått en del nya detaljer och mer krom. Mittkonsolen är omgjord med en skjutlucka över mugghållaren. De som väljer till head up-display får fullfärgsskärm och BMW utlovar en snabbare navigation med bättre funktioner. Uppkopplingen till nätet ska också vara snabbare.
Förutom den sexcylindriga 330d är alla motorer nya för ansiktslyfta 3-serien. 318i blir alltså trecylindrig medan 320i och 330i båda är fyrcylindriga. Du som vill ha en bensinsexa får gå upp till nya toppmodellen 340i som ersätter 335i, och som fixar 0–100 km/h på 5,1 sekunder.
På dieselsidan finns fyrcylindriga 316d, 318d och 320d, där den sistnämnda också finns i extrasnålt Efficient Dynamics-utförande. Ett steg upp finns 330d som fått mer effekt. Fyrhjulsdriftssystemet xDrive finns som tillval till 320i, 320d och 330d, och det är standard i 335d.
Laddhybriden BMW 330e kan bli populär bland tjänstebilister. Den fixar 3,5 mil på eldrift, vilket är mindre än Volkswagen Passat GTE. Koldioxidutsläppet blir 49 gram per kilometer.
De första bilarna kommer till Sverige i månadsskiftet juli/augusti och priserna går upp med mellan 2.000 och 5.000 kronor, beroende på modell jämfört med dagens 3-serie. Anledningen till prisökningen är att standardutrustningen utökas.
BMW bekräftar också att 320d Efficient Dynamics Edition med automatlåda klarar miljöbilskraven både som sedan och Touring.
Power eDrive ger BMW laddhybrider med upp till 680 hk
Tekniska data BMW 3-serie
Modell | Motortyp/volym | Hk/Nm | Förbrukning |
---|---|---|---|
BMW 318i | R3/1,5 | 136/220 | 5,1 l/100 km (5,4) |
BMW 320i | R4/2,0 | 184/290 | 5,5 l/100 km (5,9) |
BMW 330i | R4/2,0 | 252/350 | 6,1 l/100 km (6,4) |
BMW 340i | R6/3,0 | 326/450 | 7,4 l/100 km (6,8) |
BMW 316d | R4/2,0 | 116/270 | 3,9 l/100 km (4,1) |
BMW 318d | R4/2,0 | 150/320 | 4,0 l/100 km (4,3) |
BMW 320d | R4/2,0 | 190/400 | 4,0 l/100 km (4,3) |
BMW 320d EDE | R4/2,0 | 163/400 | 3,9 l/100 km (4,1) |
BMW 325d | R4/2,0 | 218/450 | 4,9 l/100 km (5,1) |
BMW 330d | R6/3,0 | 258/560 | 4,9 l/100 km (5,1) |
BMW 335d xDrive | R6/3,0 | 313/630 | 5,4 l/100 km (5,6) |
BMW 330e | R4/2,0 | 184/290 + 80 kW | 2,1 l/100 km |
Siffror inom parentes gäller kombimodellen Touring.