Lamborghini erbjuds stort statligt stöd för att bygga Urus

Om Lamborghini ska bygga sin supersuv Urus blir det tillsammans med Cayenne, Touareg och Q7 i Bratislava, Slovakien. Men premiärminister Matteo Renzi vill absolut ha produktionen i Italien och erbjuder Lamborghini en skattereduktion på en miljard kronor. VW Group fattar beslut om Urus-produktionen i juni.

Lamborghini erbjuds stort statligt stöd för att bygga Urus

Ni som följer nyhetsflödet här på www.automotorsport.se vet att det varit många turer fram och tillbaka kring "Urus", det suvkoncept som Lamborghini premiärvisade våren 2012. Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann utlovade i början av 2014 att Urus ska byggas, men det formella styrelsebeslutet hos VW Group har låtit vänta på sig.

Men nu verkar det som att ett avgörande närmar sig för Lamborghini Urus. Enligt branschtidningen Automotive News ska styrelsen ta beslut i slutet av juni och Audi-chefen Rupert Stadler (Lamborghini sorterar under Audis paraply) har sagt att en ny suvmodell "… erbjuder affärsmässiga möjligheter".

Hos koncernkollegan Porsche visar Cayenne hur framgångsrikt det går att tillföra en suvmodell hos en sportbilstillverkare. Och Lamborghini kan ju – till skillnad mot de flesta andra sportbilstillverkare – falla tillbaka på sin historik och lyfta fram legenden LM002 som ett exempel på att en suv ingalunda är något nytt hos Lamborghini.

Ett praktiskt problem är att Lamborghinis fabrik i Sant'Agata inte är byggd för en tredje modell. Det mest praktiska vore därför att tillverka Urus i VW-fabriken i Bratislava, Slovakien, tillsammans med Volkswagen Touareg och Audi Q7. I Bratislava görs även karosserna till Porsche Cayenne, som sedan slutmonteras i Leipzig.

Problemet med Bratislava är att Lamborghini då bryter mot sin princip "Made in Italy". Att produktionen skulle hamna utanför Italien gillar heller inte premiärminister Matteo Renzi. Han vill absolut ha produktionen i Italien och enligt inofficiella uppgifter har Lamborghini erbjudits en skattereduktion på cirka 100 miljoner euro, närmare en miljard kronor. Statligt stöd till inhemsk industri går mot EU:s konkurrensregler men det finns alltid olika kreativa metoder att maskera subventionerna, det har vi många exempel på inom den europeiska bilindustrin.

Lamborghinis försäljning går lysande och under 2014 levererade man 2.530 bilar, en ökning med 19 procent jämfört med fjolåret. Eftersom Cayenne står för mer än 50 procent av Porsches försäljning skulle Urus förmodligen kunna ge en rejäl ökning av försäljningen hos Lamborghini. Vissa bedömare tror att det finns potential att sälja 3.000 Urus per år, vilket i så fall skulle fördubbla försäljningen.

Några tekniska detaljer för Lamborghini Urus är inte kända. Konceptbilen hade en V10-motor men kanske får Urus en liknande drivlina som konceptet Asterion, en laddhybrid med tre elmotorer och en V10-motor, tillsammans en systemeffekt på hela 910 hästkrafter.

 

Missa inte denna läsning:

Lamborghini-chefen: "Urus ska byggas – klar om tre år"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är helt rätt att staten skyddar sin industri och ger skatterabatt.
190
72