Årets film: Stirling Moss och Mercedes 300 SLR

Två legender möts igen i en underbar film: Stirling Moss och Mercedes 300 SLR #722. Med en ofattbar snitthastighet vann Stirling Moss landsvägsloppet Mille Miglia 1955, en bedrift han aldrig kunde överträffa. Här får du historien berättad av Stirling Moss själv, blandat med journalfilmer, och kan höra ljudet i den fantastiska raka åttan på 310 hk.
Annons

När Stirling Moss var bara 25 år, 1955, fick han ett uppdrag som han då inte riktigt förstod omfattningen av. Mercedes hade byggt en specialbil för att vinna den tidens mest uppmärksammade landsvägslopp – Mille Miglia i Italien – och hade satsat allt sitt kunnande.

Stirling Moss vann Mille Miglia på en oslagbar rekordtid och hans bedrift skulle sedan leva med honom hela livet. En fantastisk bil, en fulländad körning och allt igenom perfekta förhållanden. Omöjligt att ”toppa”, men som vi kan se i den här underbara filmen var och är inte Stirling Moss alltför ledsen för det. Det gick att leva med insikten att han redan som 25-åring gjort ett lopp som aldrig mer kunde överträffas under racingkarriären.

Den brittiske racinglegenden körde sin Mercedes 300 SLR #722 genom det drygt 160 mil långa loppet på 10 timmar, 7 minuter och 48 sekunder, vilket innebar en snitthastighet på cirka 158 km/h. Hur Moss lyckades hålla en så hög snittfart i över tio timmar på dåtidens landsvägar framstår än idag som smått obegripligt.

Den idag legendariska sportvagnsmodellen Mercedes 300 SLR #722, ”W 196S”, byggdes på dåtidens Formel 1-bil som Mercedes också tävlade med. Den raka åttan på 2,5 liter hade strokats upp till reglementets maxgräns på 3,0 liter och gav med mekanisk insprutning 310 hk.

Mercedes byggde nio 300 SLR chassin och två av dessa byggdes om till gatlegala coupéversioner med måsvingar. Designchefen Rudolf Uhlenhaut tog över en av testbilarna som användes under utvecklingsarbetet. Denna privatbil var kapabel till en toppfart på 290 km/h, världens snabbaste gatbil på sin tid. Priserna på dessa ovärderliga legender är astronomiska de få gånger de kommer ut på marknaden.

 

Årets film: Stirling Moss och Mercedes 300 SLR
Stirling Moss längst till höger, direkt efter målgång. Mannen till vänster med stora skägget och glasögon, precis lika skitig som Moss, är kartläsaren och motorjournalisten Denis Jenkinson. Mannen i kostym i mitten är Mercedes legendariska motorsportchef Alfred Neubauer och längs till vänster ser vi chefsingenjören Rudolf Uhlenhaut. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Eftersom Mille Miglia var 160 mil långt var det omöjligt att ”lära sig” hela banan, vilket gjorde att de hemtama italienska förarna hade en klar fördel. Loppet både startade och gick i mål i Brescia med en 1.000 miles lång sträckning över norra Italien.   Mille Miglia startade i början på 20-talet och när Stirling Moss vann 1955 blev han den tredje föraren utanför Italien att vinna loppet.

Att Stirling Moss vann loppet var till stor del ett resultat av noggranna förberedelser och Denis Jenkinsons talang som kartläsare. Moss och Jenkins började träna på sträckan i februari och antecknade nogsamt alla blinda kurvor, broar (= flygfärd) och järnvägsövergångar. Träningen gick stundtals i över 220 km/h på de italienska landsvägarna – med allmän trafik – och teamet skrotade två bilar under träningen.

Denis Jenkinson renskrev sina anteckningar på en sex meter lång pappersrulle som monterades i något som liknade en hållare för toapapper. Noterna (”notes”) vevades sedan fram i takt med att loppet avverkades och Jenkinsons uppfinning blev sedan allmänt använd inom landsvägslopp och rally.

Mercedes 300 SLR markerade också slutet på en epok. Senare samma år, 11 juni 1955, var Mercedes inblandade i en ohygglig olycka på Le Mans 24-timmars där en bil kraschade in i huvudläktaren. 83 (!) åskådare miste livet och 120 personer skadades. Olyckan på Le Mans 1955 är utan jämförelse den mest omfattande i motorsportens historia och efter denna tragik drog sig Mercedes tillbaka från all officiell motorsport i 50 år.

Mille Miglia kördes 24 gånger mellan 1927 och 1957. Det sista året dog italienska Ferrari-föraren Alfonso de Portago och hans amerikanska kartläsare Ed Nelson i en våldsam krasch som även dödade nio åskådare. De italienska myndigheterna hade inte mycket annat val än att förbjuda tävlingen. 1977 återupptogs loppet som historisk racing och samlar årligen en stor publik och fantastiska bilar.

 

Missa inte detta:

FILM: Stirling Moss kör Mercedes SLS Roadster

 

Annons
Annons
Rulla till toppen