Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Håll i hatten – Seat Leon ST Cupra har klockats för en varvtid runt Nürburgring på 7:58. Det innebär att kombimodellen inte bara är snabbare än sin tvådörrarskollega Leon Cupra – trots 45 kilo extra vikt och 27 extra centimeter – utan också snabbare än modeller som BMW M5 Touring, Audi RS 4 Avant och Audi RS 6 Avant!
Annons

I tidigare artiklar har vi beskrivit kombiracern Seat Leon ST Cupra som rena fyndet. Svenska priset startar vid 292.900 kronor och förutom en praktisk kaross med bagageutrymme på 1.470 liter (med fällt baksäte) så får man turbomotor på 2,0 liter som ger 280 hk och 350 Nm mellan 1.700–5.600 rpm.

Det går att välja mellan sexväxlad manuell låda eller sexstegad DSG-automat, i båda fallen utrustad med Haldex VAQ-differentialbroms. Diffbromsen gör att föraren kan gå på gasen tidigare i utgången av en kurva utan att spinna bort effekten på innerhjulet. Samma diffbroms är även standard på alla svensksålda Golf GTI.

Att Seat Leon Cupra TSI 280 är en kapabel bil vet vi sedan förra året då modellen – med sitt tilläggspaket ”Performance Pack” – blev första framhjulsdrivna bil som körde under åtta minuter på Nürburgring. Tiden blev 7.58,44 och det krävdes en riktig kraftansträngning för att specialmodellen Renault Megane R.S. 275 Trophy-R skulle kunna klå den tiden och köra samma varv runt Ringen på 7.54,36.

Rimligen borde kombimodellen Seat Leon ST Cupra vara lite långsammare än tvådörrarsversionen. Kombin är trots allt 27 centimeter längre och all plåt gör att vikten ökar med 45 kilo. I Renault Megane R.S. 275 Trophy-R slängde man till och med ut baksätet för att spara kilo.

Men nya uppgifter från Seat visar att kombikarossen visar sig ha riktigt bra luftmotstånd. Den annorlunda bakvagnsupphängningen fungerar också bättre på bana. Tillsammans med tidningen Top Gear har Seat satt racingföraren Jordi Gené bakom ratten på Seat Leon ST Cupra och han klämde till med en riktig drömtid runt Nürburgring: 7:58,12!

I juninumret av Top Gear berättar Jordi Gené följande:

”I snabba kurvor är bakaxeln i ST:n lite mer progressiv och toppfarten blir högre tack vare bättre aerodynamik. Den tid vi förlorar ut ur vissa kurvor kan vi vinna tillbaka i de snabba kurvorna och på rakorna. Den längre karossen gör att vi kan leka lite mer med bakänden och placera bilen rätt. Känslan med ESP urkopplad är faktiskt nära en racebil.”

Hur snabbt är då 7:58 på Nürburgring? Pratar vi kombimodeller finns det faktiskt ingenting på marknaden som är snabbare. De som kommer i närheten är riktiga effektmonster som Audi RS 6 Avant (8:05), Audi RS 4 Avant (7:58), Cadillac CTS-V Sport Wagon (8:12) och förra generationen BMW M5 Touring (8:13).

 

Missa inte denna läsning:

Seat Leon ST Cupra – familjens kombiracer till fyndpris

 

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Seat Leon ST Cupra – snabbaste kombin på Ringen

Annons
Annons
Rulla till toppen