Modellnamnet Camaro har hängt med i många år och nu är det dags för den sjätte generationen. Chevrolet lovar att den är alertare och körgladare, framför allt tack vare aluminiumstrukturen som sänker tjänstevikten med 90 kilo och som gör karossen betydligt mer vridstyv.
Ovanligt nog är nya Camaro faktiskt mindre än sin föregångare. Designen känns igen men alla karossdelar är nya – de enda gemensamma delarna är emblemen på bakluckan och sidorna. GM har spenderat mycket tid i vindtunneln för att sänka luftmotståndet.
För första gången kommer Chevrolet Camaro också med en fyrcylindrig turbomotor – ett tecken i tiden, med tanke på att också Ford Mustang numera finns i fyrcylindrigt utförande. Samtliga motorer går att få med sexväxlad manuell låda eller åttastegad automatlåda.
Nya Chevrolet Camaro läcker ut – här är bilderna
Turbomotorn är på 2,0 liter och ger 270 hästkrafter och 393 Nm. Här hamnar förbrukningen på ”mindre än 7,8 l/100 km” medan 0–100 km/h går på sex sekunder. Den fyrcylindriga Camaron har aktiv ljuddämpning med en liten mikrofon som spelar in ljudet och sedan skickar ut en ”motsatssignal” för att sänka vägljudet i kupén. Modeller med ljudsystem från Bose har också en funktion som skickar ut mer av motorljudet i högtalarna.
Som jämförelse finns exempelvis Seat Leon, som naturligtvis är en helt annan typ av bil och dessutom med framhjulsdrift, i ett utförande med 265 eller 280 hästkrafter och 350 Nm som drar 6,6 l/100 km. Den klarar sprinten till 100 km/h på 5,8 respektive 5,9 sekunder med dubbelkopplingslåda.
Ett steg upp finns en V6-motor på 3,6 liter med direktinsprutning och cylinderavstängning som kopplar bort två cylindrar vid låg belastning. V6-motorn har 360 hästar och 386 Nm. Självklart finns också en V8-motor, i det här fallet på 6,2 liter med direktinsprutning. Den ger 440 hästar och 610 Nm. De exakta siffrorna för de europeiska Camaroversionerna är dock inte klara.
V8-kampen: Corvette mot Camaro – vilken låter bäst?
Chevrolet har lyssnat på Camaroägarna som fått tycka till om vad som borde förbättras till den nya generationen och nu hoppas GM locka inte bara nuvarande Camaroägare, utan också en ny generation bilentusiaster.
”Körupplevelsen jämfört med nuvarande Camaro är helt annorlunda. Du märker direkt hur mycket lättare och alertare nya Camaro känns. Den känslan förstärks ju hårdare du kör – den bromsar bättre, styr in i kurvor snabbare och accelererar snabbare än någonsin”, säger Aaron Link, utvecklingsingenjör på projektet.
Camaro börjar säljas i Europa under första halvåret 2016.