Vinterdäck på sommaren – så läskigt stor är skillnaden

Tusentals bilister kör med vinterdäck även på sommaren – något som kan innebära längre bromssträcka, högre förbrukning och sämre prestanda. Nu tar vi reda på exakt hur stor skillnaden är med hjälp av racingesset Richard Göransson.
Annons

Hur stor är skillnaden egentligen mellan vinterdäck och sommardäck nu under sommarhalvåret? Det ska vi undersöka med hjälp av Michelin. Under måndagen befinner sig auto motor & sports John Eriksson på ett blåsigt och gråkallt Arlanda Test Track. Målet är att tillsammans med racingproffset Richard Göransson visa hur stor skillnaden faktiskt är.

”Vi ska ta reda på hur mycket sämre det är att köra med odubbade vinterdäck nu på sommaren. Skillnaderna är stora: i bromstestet på fuktig väg stannar friktionsdäcket först tolv meter efter sommardäcket. Det är 2,5 billängder! Det är en riktig tankeställare, tycker jag. Säkerheten ökar markant med sommardäck”, säger John Eriksson.

• Men hur många kör egentligen med vinterdäck på sommaren? Är det här verkligen ett problem?

”Michelin gör varje år en undersökning tillsammans med Sifo. Tidigare år har den visat att mellan fem och sju procent kör på vinterdäck även på sommaren. Sett till hela bilparken är det ganska många bilar.”

• När kan vi läsa hela däcktestet?

”Det publicerar vi i ett kommande nummer av auto motor & sport. Vi kommer också visa en film på resultatet här på sajten.”

Annons
Annons
Rulla till toppen