Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Inom kort väntas Ford presentera raceversionen av sin mittmotorbil GT, strax innan 24-timmars på Le Mans. Prototypbilarna testas just nu i Detroit och Ford GT blir en av de mest avancerade sportbilar som byggts. Räkna med minst 700 hk från V6-motorn.
Annons

När Ford nyligen presenterade ny information i Detroit om supersportbilen GT stod det klart att den blir en av de mest avancerade någonsin. Som ett mått på hur mycket elektroniken spelar in så har bilen tio miljoner rader programkod, vilket är ungefär fem gånger så mycket som stridsflygplanet Lockheed Martin F-22 Raptor behöver och tre miljoner fler rader än Boeing 787 Dreamliner.

Egentligen är mängden kod inget att skryta med då man eftersträvar specialskräddade program som behöver en mindre mängd programkod. Sammanlagt har Ford GT ett 50-tal sensorer och 28 mikroprocessorer som hanterar mer än 3.000 signaler, fördelat på sex nätverk. Allting uppdateras var åttonde millisekund.

V6-motorn på 3,5 liter får samma borrning och slaglängd som den EcoBoost-V6 som sitter i Fords storsäljande pickuper. Samma motor är också grund till V6:a som motorsportföretaget RoushYates bygger för IMSA-serien. I seriemässigt skick kan vi förvänta oss minst 700 hk.

Ford GT byggs för att fira Fords triumf på Le Mans 1966, då man för första gången vann 24-timmarsloppet och dessutom tog över hela prispallen med en ”1–2–3” seger. 50-årsjubilieumet nästa år firas dessutom med att Ford återvänder till långdistansracingen med nya GT 2016. Om ryktena stämmer blir det en nyhet som Ford tillkännager i början av juni, strax innan årets 24-timmars på Le Mans.

Som vi ser på spionbilderna är formerna på konceptbilen som visades i Detroit i januari ingen tillfällighet. Prototypen som testas har samma kolfiberkaross med stora, öppna luftkanaler för att ge rätt kombination av nedåttryck och lågt luftmotstånd. Precis som hos andra sportvagnar innebär det en smal sittbrunn. I Ford GT sitter stolarna fast i golvet och justeringarna görs med teleskopratt och flyttbart pedalställ.

Allt pekar som sagt mot att Ford ska tävla på Le Mans nästa år och den klass man valt blir GTE. Huvudkonkurrenter där är Corvette C7.R, Ferrari 458, Porsche 911 RSR, med flera. Framgångar på tävlingsbanan hjälper säkert till med försäljningen av gatbilen som tillverkas i cirka 250 exemplar per år.

Den nya Ford GT föregicks av ”gamla” GT som tillverkades 2004–2006 i 4.037 exemplar. Varför heter då inte bilarna GT40 som urmodern från 60-talet? När Ford avslutade GT40-projektet gick också namnrättigheterna ut genom dörren. 1999 köptes varumärket av företaget Safir GT40 Spares Ltd i Cincinnati, USA, som handlar med reservdelar till de gamla sportvagnarna. Fords konceptbil från 2002 hette ”GT40” och man ville köpa tillbaka namnrättigheterna inför serieproduktionen men de två parterna kunde inte komma överens.

 

Missa inte denna läsning:

Redaktionen hyllar Ford GT – kolla in alla läckra detaljer

 

Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Nya Ford GT är mer avancerad än ett stridsflygplan

Annons
Annons
Rulla till toppen