Första intrycket av Alfa Romeo 4C Spider: Rolig men svindyr

Med en prislapp som är högre än för flera Porsche Boxster-versioner hoppas Alfa Romeo locka nya kunder till märket. Men för det höga priset får köparna också en extremt imponerande lättviktsbil. "Alla borde någon gång köra en så här rå och naken bil", säger testchefen.

Första intrycket av Alfa Romeo 4C Spider: Rolig men svindyr
Testchef Mikael Johnsson hade roligt hela dagen i Alfa Romeo 4C – ända tills han fick syn på prislappen.

Mikael Johnsson har precis lagt ifrån sig nycklarna till Audi Q7 och bytt ut dem mot Alfa Romeo 4C Spider i Italien. Den läckra cabrioletmodellen lanseras på Fiat- och Chryslerkoncernens egen testbana Balocco.

"Det är så härligt italienskt, eller 'otyskt', att det rullar en massa prototyper här samtidigt som vi journalister kör på banan! Jag har mött Ferrari 488 GTB, den nya Maseratisuven och flera andra bilar som jag inte kände igen. De låg bredvid mig när jag körde. Då rycker det lite i avtryckarfingret men det är ju inte därför jag är här", säger Mikael Johnsson.

Nej, istället är det alltså den öppna cabrioletversionen av Alfa Romeo 4C som ska provköras. Och körupplevelsen får höga betyg av testchefen.

"Alla borde någon gång köra en så här rå och naken bil för att komma ihåg hur det egentligen är att köra bil. Jag hade höga förväntningar. Styrningen är så direkt att man bara behöver tänka på att parera en grad så gör den det. Den bil som jag kört tidigare som mest liknar det här är Lotus Elise. Man hör varenda sak som händer, till exempel turbon som laddar bakom örat."

• Hur funkar den här råa körupplevelsen till vardags?

"Ska jag vara ärlig är det här en bil för en väldigt speciell kundgrupp. När man kör snabbare än motorvägsfart får man sitta och skrika till varandra. Det är en jävla ljudnivå, helt enkelt. Fjädringen är hård och bilen skuttar till över skarvar men den här bilen hade också sportchassi."

Alfa Romeo fick en del kritik för strålkastarinsatserna. På Spidermodellen är de borta.

• Vad är egentligen nytt med Spider jämfört med 4C Coupé?

"Den har ett manuellt tygtak som man spänner loss med knappar invändigt och sedan rullar ihop som en rulltårta från två håll. Sedan tar man med sig taket till bakluckan där det finns ett litet fack. Den här lösningen passar resten av bilen, avskalad och enkel. Den ska inte försämra bilens prestanda. Det kommer också en hardtop."

• Och vad kostar den?

"Ja, här slutar det roliga. Faktum är att jag hoppade till rätt högt när jag såg prislappen. Alfa Romeo har lagt på en hel del standardutrustning men prislappen för 4C Spider är 694.990 kronor. Det finns två Boxstermodeller som är billigare och 4C Spider är nästan lika dyr som en Porsche Boxster GTS!"

Hela provkörningen av Alfa Romeo 4C publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag struntar i prislappen – jag tar mycket hellre en Alfa Romeo 4C än en Porsche Boxster!
311
252