Chevrolet har visat upp en helt ny generation Camaro som spinner vidare på det klassiska muskelbilstemat – det är lågt pris och mycket effekt som gäller. Men om designen kanske inte är revolutionerande har det hänt en hel del under skalet.
Största nyheten är att Chevrolet Camaro, precis som tuffaste konkurrenten Ford Mustang, numera finns med en fyrcylindrig turbomotor. Instegsmodellen får 270 hästkrafter och 393 Nm, men för den som önskar finns också både V6- och V8-motorer.
De amerikanska muskelbilarna är ju intensivt förknippade med just V8-motorer och därför verkar många auto motor & sport-läsare vara tveksamma till den fyrcylindriga varianten. Så här skriver signaturen Rejo i kommentarsfältet:
”Personligen gillar jag Camaro skarpt, jag tycker den är betydligt mer lyckad designmässigt än Mustang, och för mig är något annat än V8 helt uteslutet. Det är en del av grejen med amerikansk muskelbil att den skall ha V8. Speciellt här i Europa och framförallt Sverige har jag svårt att tro att någon kommer köpa 4-cylindrigt. Möjligen att V6-varianten kommer att hitta en del köpare.”
Flera andra läsare är inne på samma linje.
”Fyrcylindrigt är inte rätt varken i Camaro eller Mustang”, enligt signaturen Kalle2.
”Förstår att dom gör det och tycker det är bra. Men känns lite som muskelbilen dog en aning. Snart är väll allt som golf gti. Snabb men tråkig…”, skriver Johan Eriksson på Facebook.
Bland de ams-läsare som svarat på ”gasa/bromsa-påståendet” – vår högst ovetenskapliga undersökning – svarade nästan en av fem att de kunde tänka sig att köpa en Camaro med fyrcylindrig motor, men omvänt verkar alltså fyra av fem vilja ha något maffigare under huven.