Det var framtidstro, optimism och insikten att ”ingenting var omöjligt” som skapade några av tidernas häftigaste konceptbilar. General Motors var kanske bäst i branschen på att hitta på galna experiment som oftast inte sattes i produktion, men ändå gav en försmak av vad som komma skulle.
Att hela koncernen några årtionden senare försjönk allt djupare i ekonomisk kris och till slut fick ta emot statligt krisstöd var förstås okänt och otänkbart.
Men om vi håller oss kvar i 1950- och 1960-talet finns det enormt många godbitar i GM-arkivet. Här har vi grävt fram några av dem som borde ha blivit verklighet. Många av dem visades upp på Motorama, den kringresande GM-cirkusen.
Sedan ska vi förstås komma ihåg att många av konceptbilarna inte går att köra – då är det enkelt att skryta om turbinmotorer med massiva effektsiffror. Men tittar vi på designen och uppfinnarglädjen finns det få perioder som är så intressanta i bilvärlden som GM:s guldår.
De största GM-flopparna – grotesk familjebuss och falsk lyx
Dagens teknik – för nästan 60 år sedan
Firebird III ser ut att vara tagen direkt ur The Jetsons med sina sju (!) vingar. Experimentbilen testades noggrant i GM:s vindtunnel och har både en gasturbinmotor på 225 hästar som driver hjulen och en tvåcylindrig bensinmotor på tio hästar som driver all elektronik.
Men det är när vi börjar titta närmare på vad som finns under det häftiga skalet som det blir riktigt intressant. Förutom luftkonditionering, låsningsfria bromsar och farthållare fanns ”luftbromsar” hämtade från flygplan, ett automatiskt ”guidningsssytem” som skulle undvika olyckor och ett system som kunde styra bilen själv.
Om föraren trots allt ville ha kontroll över skapelsen styrdes den med joystick mellan de två stolarna.
Motorvägscruising med tv
Firebird IV var ännu häftigare, med en utvecklad version av guidningssystemet. Målet var att kunna färdas helt olycksfritt på motorvägarna i dubbelt så hög hastighet som då. Och som om inte det vore nog kunde passagerarna också njuta av dåtidens iPad med Netflix, i form av en inbyggd tv.
Trehjuling med 300 hästar
Exklusiva jetflygplan verkar ha varit den främsta inspirationskällan hos GM:s designteam – om det inte framgått hittills blir det tydligt med Chevrolet Astro III. Den presenterades 1969 och kunde skryta med låg tyngdpunkt. Att den är trehjulig kanske inte är så konstigt trots allt – det är ju många flygplan också!
Under den häftiga karossen där taksektionen lyftes uppåt för att släppa in passagerarna, fanns bland annat en backkamera. Turbinmotorn valdes eftersom den var lätt (63 kilo!) och stark (317 hästar). Att åka i en trehjuling med över 300 hästar innebar nog en viss risk, även om den låga tyngdpunkten skulle minska vältrisken.
Corvette hade kunnat få mittmotor
Under 1970-talet fanns funderingar i GM:s korridorer på att göra Corvette till en mittmotorbil. Experimentbilen XP-882 byggdes av Zora Arkus-Duntov som brukar benämnas ”Corvettens fader” men stoppades av GM.
Några år senare återkom den som XP-895 med wankelmotor, men någon mittmotoriserad Corvette blev det ju som bekant inte. Förmodligen av kostnadsskäl.
Den säkra cyklonen
Autobroms är inte en självklarhet ens i dagens bilar, men tanken fanns redan 1959 i Cadillac Cyclone. Systemet var självklart extremt simpelt jämfört med idag men faktum är att Cyclone hade en radarenhet i fronten som läste av vägen och varnade föraren med ljud och lampor för bilar och annat som kom i vägen.
Volvos tio mest spektakulära konceptbilar – vilken är din favorit?