”Mr Saab” har avlidit – hur minns du rallylegendaren?

Rallystjärnan och Saablegendaren Erik Carlsson har gått bort nära sitt hem i England, efter en kort tids sjukdom. Erik Carlsson var en av de första att bemästra vänsterbroms som en konstart och hade för vana att aldrig släppa upp gasen på sin Saab. Ser du ett blått moln i himlen ikväll är det tvåtaktsrök, var så säker...
Annons


Det var de tre segrarna i RAC-rallyt (1961–1963) och de två raka vinsterna i Monte Carlo-rallyt (1962 och 1963) som gjorde Erik Carlsson känd över hela världen. Men smeknamnet fick han efter att ha kört av vägen på Sörmlandsrundan och bilen hamnade – just det – på taket. Ungefär samtidigt hade ju författaren Astrid Lindgren skapat en annan Karlsson på taket.

Rallytävlandet följdes av aktivt pr-arbete för Saab i många år. När ”Rally Hall of Fame” skapades 2010 var Erik Carlsson med i den grupp av fyra förare som valdes in från början. De övriga tre var Rauno Aaltonen, Paddy Hopkirk och Timo Mäkinen.

Erik Carlssons motorkarriär inleddes på två hjul och han lärde känna den lokala Nortonhandlaren Pelle Nyström. Det var via Pelle som Erik introducerades för rally med bilar 1952 och så småningom hade han skrapat ihop tillräckligt med pengar för att köpa sin egen bil, en Saab 92. Något annat vore ju heller inte tänkbart när man vuxit upp i trakten.

1954 hade Erik Carlsson skrapat ihop så mycket pengar att han kunde köpa en före detta ”fabriksbil” från Saab där tvåtaktsmotorn trimmats från 25 till hisnande 36 hästar. Framgångarna gjorde att även Saab fick upp ögonen för den reslige jätten som kunde trolla med bilar – dessutom släppte han i princip aldrig upp gaspedalen. Erik Carlsson var en av de första som utvecklade vänsterbroms till en konstart och bilkontrollen var i samma klass som dåtidens yppersta racingstjärnor – fast på grus.

Jobbet som testförare hos Saab fick Carlsson 1955 och han sökte sig snart ut till internationella tävlingar. Erik Carlssons personliga meritlista blev allt längre ju fler år som gick men det vi idag kanske inte kommer ihåg är att ”Carlsson på taket” banade internationell väg för andra svenska talanger som Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Per Eklund, med flera. Att komma från Sverige blev synonymt med magisk bilkontroll.

Att vara en förebild och ambassadör var något som Erik Carlsson fortsatte med hela livet. Efter rallykarriären blev han ”Mr Saab” och gjorde otaliga uppdrag för den lilla biltillverkaren i Trollhättan. Under den här perioden blev alla varse att Erik hade ytterligare en gudabenådad talang som historieberättare. Under sin rallykarriär samlade Erik på sig otaliga dråpligheter och han kunde i vilket tillstånd som helst – med en mikrofon i handen – återge tre, fyra eller femton sådana här historier som fick publiken att kikna av skratt. På svenska eller engelska. Alltid med Saab i centrum.

Att engelskan satt som en smäck (med en viss Trollhättanaccent) berodde på att Erik Carlsson 1963 gifte sig med Pat Moss och ni som tycker att det ringer en klocka någonstans har helt rätt – det var faktiskt racinglegenden Stirlings Moss syster. Erik flyttade till London och hans charmiga personlighet var en starkt bidragande orsak till att det skapades så många entusiastiska Saabhandlare i Storbritannien.

Stirling Moss brukade säga om sin svåger Erik att han var ”den bästa icke-mekaniska produkt som Trollhättan producerat”. Pat Moss-Carlsson gick bort 2008 och idag har alltså Erik följt efter. Erik Carlsson blev 86 år och han sörjs närmast av dottern Susie, med familj. Men hela rallysporten har mist en av sina största legender och kanske bästa ambassadörer. Om ni ser ett blått moln uppe på himlen ikväll så är det helt säkert rök från en vråltrimmad tvåtaktsmotor…

 

Missa inte denna läsning:

Björn Waldegård har avlidit – en av rallyvärldens största

 

Klart idag: Nevs bygger ny fabrik
Quiz: Hur mycket kan du om Saab?
Redo inför Tulpanrallyt 1962.
Annons
Annons
Rulla till toppen