Nu ska Audi utmana Tesla – men skippar pekskärm

Audi storsatsar på smart teknik som tar över tråkig bilkörning och på elbilar som ska utmana Tesla. Enligt utvecklingschefen kan vi hoppas på fördubblad räckvidd – men inte på några pekskärmar.
Annons

Att bygga en lyxbil handlar inte längre bara om högsta möjliga toppfart, flest cylindrar eller mest effekt, enligt Ulrich Hackenberg, som är utvecklingschef för Audi. I en intervju med tyska auto motor und sport säger han att lyx i framtiden istället handlar om att ”vid varje tillfälle tycka att man har en överlägsen bil”.

Ett viktigt steg är förarlösa bilar – men helt förarlös kommer en Audi inte bli, åtminstone inte på kort sikt, säger Ulrich Hackenberg.

Audi tillverkar syntetisk e-bensin – utan råolja

”Vi måste inte bli först att bygga en bil utan ratt, där man bara stiger in för att åka mellan A och B. Vi vill befria föraren från att behöva köra i situationer när det är farligt eller tråkigt, som bilköer där man bara monotont följer bilen framför. Helt enkelt tillfällen när man hellre gör något annat än kör bil.”

När det gäller att använda pekskärm eller fysiska kontrollknappar för skärmen till bilens infotainmentsystem har Audi hittills valt bort pekskärmen – och så lär det förbli även framöver.

”Du kommer inte hitta många mobiltelefoner med knappar, kunderna är vana vid pekskärmar. Men i bilen gäller andra regler. Föraren ska inte titta på skärmen hela tiden – systemet måste vara så enkelt och precist att man nästan ska kunna sköta det om man är blind. Då hjälper också rörelsestyrning (där man viftar med handen framför skärmen för att exempelvis ändra radiostation) och röststyrning.”

Jon Olsson körde taxi med sin Gumball 3000 Audi RS6 DTM
Unik provkörning: Audi RS 5 TDI – glöm dina fördomar
Nu ska Audi utmana Tesla – men skippar pekskärm
Audis nya konkurrent till Tesla Model X är under utveckling. ”En elbil från Audi måste framför allt handla om körglädje. Den måste erbjuda mer än våra modeller idag – och mer än Tesla. Vår elbil kanske kommer ha mindre effekt men längre räckvidd. Och naturligtvis en superstark design”, säger utvecklingschefen.

Audi jobbar just nu på en utmanare till Tesla. Ulrich Hackenberg är imponerad av elbilstillverkaren men tror att en elbil med Audis varumärke, som i vissa avseenden också är bättre än Tesla, kan bli en farlig konkurrent till Model S och Model X.

• Vilken räckvidd tror du blir möjligt för elbilarna framöver?

”Jag ansvarade för Volkswagen E-Up och E-Golf och där hade en battericell en kapacitet på 25 amperetimmar. Idag får vi ut 37 amperetimmar och jag tror att till 2020 är det 50 amperetimmar. Det betyder att vi får en fördubbling av räckvidden.”

”Jag tror att när elbilar klarar 50 mil på en laddning och det finns snabbladdning, då är inte räckvidden något problem längre. Bara under extrema förhållanden, som kyla eller värmebölja, är räckvidden något problem till vardags. Men det får inte ta längre än en halvtimme att ladda och det måste finnas tillräckligt många laddstationer.”


Läs också en intervjun med Ferdinand Piëch, tidigare styrelseordförande i VW-koncernen, om hur Audi blev synonymt med fyrhjulsdrift.


Audis superexakta kartor ska hjälpa dig spara bränsle
Audi satsar på laddhybrider med diesel – Q7 och A8 blir först ut
Annons
Annons
Rulla till toppen