Mini med jetmotor – bra eller dåligt?

Andrew Pleszko brukar uppträda på olika event med sin spektakulära ”Jet Mini Cooper”. En Rolls-Royce turbojetmotor i baksätet har ersatt kolvmotorn och då blir det inte mycket vikt på framhjulen, vilket gör kurvtagning knepig. Något som demonstreras i den här filmen. Jetmotor + kurva = inte bra.
Annons

Turbojetmotorn kan utveckla en enorm dragkraft i förhållande till relativt låg vikt, vilket gjorde att den snabbt slog ut konventionella kolvmotorer inom flyget. Men att kombinera turbojetmotorn och bilar brukar sällan bli lyckat, med få undantag.

Britten Andrew Pleszko har byggt flera bilar med turbojetmotor och en av dessa är den spektakulära ”Jet Mini Cooper”. I baksätet ligger en Rolls-Royce Viper 203 turbojetmotor från ett bombflygplan. Med efterbrännkammaren aktiverad går det åt 60 liter flygfotogen i minuten, men för ”vanligt bruk” behöver turbojetmotorn inte jobba i speciellt många sekunder för att ge mer än tillräckligt med kraft.

Viktfördelningen i denna Jet Mini Cooper är dock inte gynnsam för styrförmågan, vilket visade sig vid en banträff i helgen på Snetterton Circuit. Det blev ett rejält hål skyddsräcket efter den misslyckade kurvtagningen men enligt de knapphändiga uppgifterna klarade sig föraren utan allvarliga skador.

 

Missa inte denna läsning:

Turbindriven Jaguar blir verklighet!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen