BMW X1 – premiär för andra generationen med helt ny plattform

Nya generationen BMW X1 tar ett rejält kliv med helt ny designprofil, ny plattform, lägre vikt, tvärställda motorer och bättre innerutrymmen – trots att bilen blivit kortare. Fyrhjulsdriften xDrive får samma fina Haldexkoppling som i 2-serie Active Tourer, leveranserna startar i oktober och då finns det sex motoralternativ – alla fyrcylindriga. I framtiden kan det dock komma trecylindrig motorer, en prestandaversion även hybriddrift.

När bilmodeller tar ett generationskliv brukar det innebära en hel del förbättringar. Men ofta är det försiktiga steg där man är noga med att knyta an till föregående modell. Därför är det desto roligare att BMW nu vågar göra ett rejält omtag med sin andra generation av den tidigare crossovermodellen X1, som nu blir en mera utpräglad suv istället. En "mini-X3", om ni så vill.

Nya BMW X1 använder samma bygglåda som 2-serie Active Tourer och senaste generationen Mini, den så kallade UKL-plattformen. Det innebär tvärställda, fyrcylindriga motorer med framhjulsdrift och xDrive (fyrhjulsdrift) som tillval. BMW har även byggt in möjligheten till hybriddrift med elektrisk bakaxel, en konceptbil med trecylindrig motor "BMW 2-serie ActiveHybrid Tourer" visades upp hösten 2014.

Den nya plattformen innebär helt nya mått och proportioner jämfört med föregående BMW X1. Man skulle kunna kalla gamla X1 för en förhöjd kombimodell (crossover) medan nya generationen X1 blir mera suv i sin designprofil. Inte helt olik BMW X3, faktiskt, vilket säkert inte är en tillfällighet. Nya X1 är 36 millimeter kortare än föregångaren, 21 millimeter bredare och 53 millimeter högre. Längden är nu 4,44 meter. Den högre profilen innebär att man fram sitter 36 millimeter högre upp och i baksätet 64 millimeter högre.

Trots kortare längd ger de tvärställda motorerna bättre innerutrymmen och A-stolparna har flyttat framåt. Axelavståndet är utsträckt 90 millimeter och det gynnar framför allt de i baksätet som nu fått 37 millimeter extra för knäna. Baksätet är skjutbart och ryggstödet går att vinkla, som mest ökar knäutrymmet med 66 millimeter. Jämfört med föregångaren blir nya X1 rymligare också i bagaget, med 505 liter är det en ökning med nästan en fjärdedel och när baksätet fälls ner ryms hela 1.550 liter.

UKL-plattformen ger också generellt en märkbart lägre vikt. Om vi jämför instegsmodellen sDrive 18d med sin föregångare har vikten minskat med 135 kilo. Det är också den enda modellen som har sexväxlad manuell låda som standard, alla andra får åttastegad automat som standard. Två versioner är framhjulsdrivna, X1 sDrive 18d och X1 sDrive20i, de fyra andra har xDrive som standard med den fina Haldexkoppling som vi hade nöjet att provköra i vintras på 2-serie Active Tourer. BMW själva hävdar att xDrive-systemet numera är betydligt lättare och har 30 procent lägre friktionsförluster.

Nya BMW X1 premiärvisas för publik på Frankfurtsalongen i höst och strax därefter, i oktober, rullar bilarna ut till de första bilhandlarna. BMW har inte angett några priser ännu. Ryktesvägen har vi dock förstått att nya X1 ska hamna ganska nära den utgående modellen.

 

Missa inte denna läsning:

BMW 2-serie ActiveHybrid Tourer blir bakhjulsdriven – ibland

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här var ett riktigt lyft, jag tror att nya X1 blir en succé för BMW!
955
81