Ferrari Dino gick i graven på 1970-talet men nu kan det vara dags för comeback. Det behövs en ny instegsmodell vid sidan om California T med mer fokus på sportighet än på bekvämlighet och komfort, enligt Fiat/Chrysler-koncernchefen Sergio Marchionne.
Mest uppseendeväckande är kanske att den nya modellen nte får V8-motor. Istället är det en dubbelturbomatad V6-motor som gäller. Antagligen är det samma V6-motor som nu sitter i flera Maseratimodeller, och som senare också ska dyka upp hos Alfa Romeo.
Ferrari har länge försökt behålla sin exklusivitet med ett fåtal specialmodeller som sålts rekorddyrt. Men nu när Ferraris styrelseordförande Luca di Montezemolo fått gå är det fritt fram för Sergio Marchionne att skruva upp antalet tillverkade bilar, trots att många menar att det drabbar exklusiviteten. Men han intygar att det ändå inte handlar om någon instegsmodell.
Här är Ferrari F12-föraren som ger allt – och lite till
”Vi kanske kommer bygga en Ferrari med 500 hästkrafter, men det blir ingen billig Ferrari. Varumärket är unikt och måste skyddas. Jag kommer alltid bygga 500 bilar för lite än marknaden efterfrågar istället för 500 för många. Vi får inte förstöra kundernas förväntningar på Ferrari som ett exklusivt märke”, säger Sergio Marchionne till Autocar.
Den billigaste Ferrarimodellen idag heter California T, men den nya Dinomodellen ska enligt uppgifterna bli sportigare och inte lika bekväm. Ett exempel är att Dino får mittmotor medan California ju har frontmotor. En annan möjlighet är att California läggs ned och helt enkelt ersätts med Dino.
Prisnivån på den nya modellen förväntas hamna kring två miljoner kronor eller strax ovanför.