Årets Le Mans – ett sprintlopp i 24 timmar!

De 263.500 åskådarna i årets 24-timmars på Le Mans gick hem med ett stort leende på läpparna från det snabbaste, fränaste, mest händelserika loppet hittills.

Det blev Porsche till slut – efter att ha slagits om sekunderna med Audi och Toyota. För Nissan gick det inte lika bra – men projektet med nya Le Mansbilen är bara i sin linda ännu. Foto: LAT.

Han har haft lite svårt att göra sig gällande i toppen av Formel 1. Men i Le Mans 24-timmars blev det precis tvärtom. F1-föraren Nico Hulkenberg, som aldrig kört i Le Mans härskade över "La Sarthe" som om han aldrig gjort annat.

F1-teamet Force Indias ordinarie F1-förare – som alltså roade sig med ett 24-timmarslopp på en F1-ledig helg – klev brett leende upp överst på prispallen tillsammans med sina två teamkompisar i Porscheteamet, Nick Tandy och Earl Bamber.

Trion körde alla de 24 timmarna som vore hela dygnet ett enda utdraget kvalvarv. Tempot var rekordhögt uppskruvat racet igenom, snittfarten knappt 250 km/h och ingen av konkurrenterna kunde hänga med riktigt.

Inte ens före detta F1-kompisarna i en annan av de tre Porsche 919 Hybrid, Timo Bernhard, Mark Webber och Brendon Hartley, kunde matcha farten hos Hulkenberg & Co i racerbilen med startnummer 19.

Segerekipaget, en Porsche 919 Hybrid, startade från pole och avverkade 395 varv och satte även tävlingens snabbaste varv. Porschebilarna hade inga större problem och det gäller även senaste decenniets gigant – Audi som vunnit 13 Le Mans-segrar sedan sekelskiftet.

Avgörande för segern var Porsches strategi att inte utnyttja övertaget i bränsleförbrukning utan att inte tanka fullt vart trettonde varv utan köra hela tävlingen med lite mindre bränslevikt än motståndarna i klassen.

Årets Le Mans 24-timmars var ett mer av ett sprintlopp än ett långlopp, varvtiderna låg inte sällan under 3,20 minuter vilket är rena kvaltider. Och årets snabbaste varv, några tiondelar över 3,17 minuter är nytt också racerekord.

För Toyota som kom till Le Mans med hopp om att konkurrera blev racet ett antiklimax. Sjunde och åttonde plats ingick inte i planen och för Nissan som gjorde comeback i Le Mansmed sin lite udda – framhjulsdrivna – racerbil återstår mycket jobb.

Nissan GT-R hybrid har inte kunnat testas tillräckligt, men teamet kunde glädjas åt att få två bilar i mål – även om de var klart distanserade. Nästa år hoppas Nissan att ha sin nya bil utprovad och snabb.

Årets tävling var också förskonad från allvarligare missöden, även om det förbrukats några kilo kolfiber i olika krascher. Men utan drama utan bara härlig, spännande och tät racing på absolut högsta nivå. 

Nissan GT-R LMP1 hade inte riktigt samma fart och en del problem under de 24 timmarna. Men så är bilen långt ifrån färdigutvecklad, nästa år ska bilen kunna slåss om podium. Foto: LAT.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror Porsche kommer att vinna VM också.
248
27