Det rådde perfekta förhållanden på Sviestad i lördags när ams skulle köra långlopp i SLC. Våra nyrenoverade KW-dämpare satt på och vi hade en bil som kändes riktigt stark. Det var den också, till en början. Tyvärr började motorn knacka efter 146 varv och vi fick avbryta racet. En snabbkoll med laptopen angav att det inte fanns något varvstopp inlagt… Vi har alltså övervarvat motorn i nästan 13 timmar! Nu blir det motorrenovering inför nästa tävling på Gelleråsen 22 augusti. Då är det målflagg som gäller, till varje pris.
Kebab Racing
”Gotlandsracet var vårt första i nya bilen där vi upptäckte att bilen åt drivaxlar och att tanken läckte. Nya delar beställdes men kom först på onsdagen före racet på Sviestad. Stressmek med bilen och vi fick ihop den mot alla odds. Träningen inleds med att vi upptäcker vatten i tändstiftsbrunnarna. Vi startar från depån och var nästan ett halvt varv efter täten men jagar ikapp och vi håller god fart. Pelle kommer dock in snart med samma symptom och mer vatten behöver rensas. Vi hittar även en läcka i kylarsystemet. Ut igen men bilen går inte som den ska, stiften tog stryk av vattnet och behöver bytas. Tord tar över ratten och får några fina varv, känns dock som alla hästar inte är hemma och avgas tempen tyder på att något har hänt med mappningen. Sätter dock snabbaste varvtid och kan hänga med Team A Sweden i några varv och får 45 minuters körtid. Efter rakan vid en inbromsning dör bilen, den går inte få igång igen och vi rullar i depå. Batteriet känns svagt och vi gör några startförsök och den hoppar igång med konstiga ljud som verkar komma från svänghjulet. Vi kastar in handduken och packar ihop. När vi sedan provar att starta igen tar inte startmotorn. Rullstart funkar inte heller så vi blir bogserade från banområdet. Felsökning visar sen att startkransen har lossnat från svänghjulet, det var tydligen inte svetsbart.”
Flatout Racing
”Vår Peugeot 205 höll ihop utan några problem. Bättre däck gjorde den mycket mer lättkörd så vi höll oss på det svarta, förutom när vi blev bryskt omkörda. Mot slutet bevakade vi vår andraplats med 15 varv ner till trean.”
Stötdämparexperten
”Med ny diffklump åkte vi till Sviestad och var taggade till tusen. Då vi inte kunnat köra in diffen så fick vi göra det i depån med 30 åttor, 30 högervarv och 30 vänstervarv. Ett antal medtävlande funderade på vad vi höll på med eller om chauffören hade fått spel. Det visade sig att med en ny differential blev det en helt ny bil som var mycket kul att köra. Värmen fick dock bromsoljan att koka. Det blev några stopp för att lufta bromsarna och för att få fram kall olja till bromsoken. Till slut kom vi ner på fina tider och slutade på en fjärdeplats i klassen.”
Team A Sweden
”Med hopp om att allting skulle gå bra för oss och vi skulle vinna åkte vi till Sviestad med ett stort självförtroende. Tyvärr visade det sig inte vara så, redan under de första minuterna på racet överhettades motorn rejält och vi fick direkt åka in och kyla ned för att inte skada motorn. För att hålla ner tempen så tog vi bort hela frontpartiet för att få bättre kylning och även shortshiftade alla växlar runt banan vilket gjorde att det gick att åka speciellt fort. Trots problemen satte vi ändå snabbaste varv med snabbast sektortider. Inför Gelleråsen i augusti fixar vi värmeproblemen och går för vinst!”
SpekkEd Racing
”Efter de två tidigare två deltävlingarnas misslyckande kom vi med nya tag till Sviestad. Det enda som förhindrade en perfekt tävling var en lös kardan och en styrväxel som skakade loss efter en flatspot. Med en tredjeplats efter åtta timmar på banan så kändes sig hela laget nöjda med resultatet. Nu tar vi sommaruppehåll fram till 22 augusti då vi kör deltävling fyra på Gelleråsen.”
Resultat, deltävling tre, 13/6, Sviestad
Position | Klass | Team | Poäng |
1. | 2A | Blommenhof Racing | 25 |
2. | 2A | Lestrup Racing | 18 |
3. | 1B | RDS Bilverkstad | 25 |
4. | 1B | Flatout Racing | 18 |
5. | 1B | SpekkEd Racing | 15 |
6. | 2A | Team A Sweden | 15 |
7. | 1B | Canard Racing #1 | 12 |
8. | 1A | Jonsson Bil | 10 |
9. | 1B | Canard Racing #2 | 8 |
10. | 2B | Stötdämparexperten Racing | 12 |
11. | 1B | 4Tech & Ramcon Racing | 6 |
12. | 2A | RX8 Racing | 10 |
13. | 1B | König Motorsport | 4 |
14. | 2A | Kebab Racing | 8 |
15. | 1B | Team CK | 2 |
16. | 1B | Need More Speed | 1 |
17. | 2A | Glenn Racing | – |
Poängtabell, totalt
Placering | Klass | Team | Poäng |
1. | 2A | Lestrup Racing | 68 |
2. | 1B | RDS Bilverstad | 68 |
3. | 1B | Canard Racing #1 | 38 |
4. | 2B | Stötdämparexperten Racing | 34 |
5. | 2A | Morin Racing | 33 |
6. | 1B | Canard Racing #2 | 33 |
7. | 1B | Flatout Racing | 30 |
8. | 2A | Team A Sweden | 27 |
9. | 2B | Blommenhof Racing | 25 |
10. | 1B | Toyota Rocket Team | 25 |
11. | 1B | SpekkEd Racing | 25 |
12. | 1B | König Motorsport | 23 |
13. | 1A | Jonsson Bil | 20 |
14. | 2B | Kressner Motorsport | 18 |
15. | 2A | Kebab Racing | 18 |
16. | 2B | MTG Racing | 15 |
17. | 1B | Team 50+ | 12 |
18. | 2A | RX8 Racing | 10 |
19. | 2A | Tumegård Racing | 8 |
20. | 1B | Need More Speed | 7 |
21. | 1B | 4Tech & Ramcon Racing | 6 |
22. | 1B | Team CK | 2 |
23. | 2A | Glenn Racing | 1 |
24. | 1B | Butterfly Racing | 0 |