Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Vi har berömt RCZ-R för sin fina karaktär och nu använder Peugeot samma komponenter för att skapa nya 308 GTI. Det innebär 1,6-liters turbofyra med 270 hk och 330 Nm, Torsendifferential för att få ner effekten på framhjulen och ett rejält styvare chassi med 19-tumsfälgar som tillval. Är det här tillräckligt för att knäcka VW Golf GTI?
Annons

Det känns som en evighet, redan på hösten 2013 visade Peugeot upp ”308 R Concept” som en försmak på kommande 308 GTI. Konceptbilen byggde på samma teknik som man redan året innan visat upp i Peugeot RCZ R och det kändes klappat och klart, bara att sätta igång och bygga.

Men nu äntligen är nya Peugeot 308 GTI redo att visas upp. Som väntat använder man samma bygglåda som RCZ R och det lovar gott då vi berömt den vid flera tillfällen för sin sportiga och trevliga karaktär. Märkligt nog väljer Peugeot att lansera 308 GTI med två motoralternativ, antingen 250 eller 270 hk. I båda fallen med 330 Nm i vrid och det räcker för en 0–100 tid på 6,2 respektive 6,0 sekunder. Motorerna ger samma CO2-utsläpp, 139 g/km, och har samma uppgivna förbrukning på 6,0 l/100 km. Sexväxlad manuell låda är standard och någon automat för 308 GTI nämns inte.

För att få ner hästarna i asfalten använder Peugeot den beprövade Torsendifferentialen som vi även hittar i RCZ R och 208 GTI 30th Edition. Jämfört med en vanlig 308 är GTI-modellen sänkt med elva millimeter och har radikalt hårdare chassi och motsvarande stötdämpare. 18-tumsfälgar är standard och det går att välja till 19-tumsmodeller. Rejäla fälgar behövs då det fram sitter 380 millimeter stora bromsskivor som greppas av rödlackerade bromsok.

På utsidan har Peugeot valt att vara ganska återhållsamma med nya 308 GTI. Ingen stor bakvinge eller annan designdramatik men tittar man efter finns det en svart grill, frontspoiler, luftintag, djupare tröskellådor, dubbla avgasutblås och en diffusor bak som särskiljer 308 GTI. Det går även att välja till den svarta bakdelen  – kallad ”Coupe Franche” – som syns på bilderna nedan. På insidan är det fler sportiga attribut med gråsvart tak, röda kontrastsömmar och skålade sportstolar klädda i alcantaraskinn, signerade Peugeot Sport. Det röda inslagen går igen på instrumentpanelen, dörrpanelerna, växelspaksknoppen och golvmattorna. Pedalerna och instegslisterna är av aluminium med röda detaljer.

Ska man då välja en 308 GTI eller en RCZ R? Svaret på den frågan kommer snart att bli självklart då RCZ inte får någon efterföljare. Svenska priser och förväntad leveransstart har vi inte fått ännu men en indikation kan vara att RCZ R börjar vid 299.900 kronor. Jämför vi med likaledes framhjulsdrivna Seat Leon Cupra kostar den 269.900 kronor med 265 hk och 282.900 kronor för versionen med 280 hk (0–100 km/h på 5,7 sekunder med DSG-låda). 

 

Missa inte denna läsning:

Peugeot RCZ R – vi provkör i Frankrike

 

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Peugeot 308 GTI utmanar Golf GTI på allvar

Annons
Annons
Rulla till toppen