Nya krocktestet: Det där gick ju inte så bra, Fiat

Även Hyundai blir utan toppbetyg – men nya tjänstebilsfavoriten får däremot bra omdöme.
Annons

Krocktesterna hos Euro NCAP har blivit tuffare, och det har flera biltillverkare fått känna på: Fiat 500X, Mazda 2, Opel Corsa, Mini Cooper och Smart Forfour är alla exempel på småbilar som inte klarade ett femstjärnigt betyg, utan fick nöja sig med fyra stjärnor.

Nu kan också Hyundai i20 ställa in sig i skaran. Kanten på sidokrockkudden fastnade i en interiördetalj och fälldes alltså inte ut som den skulle. Det drog ned betyget och Hyundai ska nu reda ut var felet ligger.

Trots att den är nyutvecklad har Hyundai i20 heller inte autobroms, vilket straffas av Euro NCAP.

Euro NCAP: Fiat 500X och Mazda 2 missar en stjärna
Euro NCAP: Nya toppbetyg – men Opel Corsa och Mini får skämmas

Ännu värre gick det för Fiat Panda Cross som bara fick tre stjärnor – det tveklöst sämsta betyget som Euro NCAP delat ut i klassen med 2015 års betygsmall.

Här blåstes inte krockkudden ut tillräckligt mycket och huvudet går därför ”genom” krockkudden och slår i ratten. Över huvud taget är skyddet för överkroppen dåligt. På faktabladet är passagerarens överkropp markerad som röd, vilket betyder dåligt krockskydd.

Det finns heller inga smarta säkerhetssystem som autobroms eller fillhållningsassistans.

Skoda Superb får däremot toppbetyget fem stjärnor. Skyddet för vuxna får 86 procent i betyg och klagomålen gäller framför allt att skyddet för baksätespassagerarna kunde vara bättre vid påkörning bakifrån.

Missa inga bilnyheter – gilla oss på Facebook!


Euro NCAP krocktest: Oväntad miss av BMW i3
Annons
Annons
Rulla till toppen