Det visar en undersökning som Volkswagen gjort bland 200 bilansvariga i företag med minst 20 företagsbilar.
”E85-bilens död på företagsmarknaden bekräftar sambandet mellan ekonomi och vilka bilar man väljer. Staten har via minskade incitament förstört intresset för E85-bilar. Det är viktigt att det misstaget inte upprepas”, vd för Volkswagen Group Sverige.
Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid
Volkswagen säljer enorma mängder dieselbilar men den här bilden, att svenska tjänstebilister i extremt hög utsträckning väljer en dieselbil, bekräftas också av auto motor & sports egen undersökning.
”Idag är mer än 90 procent av nybilsförsäljningen bilar som drivs med bensin eller diesel. Det behövs starkare styrmedel för att åstadkomma en omställning”, säger Claes Jerveland.
Enligt honom är många osäkra på vilka skatteregler som gäller för miljöbilar. Att lägga en straffavgift på att välja en törstig bil, och en bonus för alla som gäller en klimatsmart bil, gör heller ingenting för företagsbilister, anser Claes Jerveland.
Ekonomi är det enskilt viktigaste köpskälet för en företagsbil. Miljötänket kommer först på tredje plats, efter säkerhet.
Läs också: Biltillverkarna: Straffskatt på diesel ökar utsläppen