2013 visade Subaru kombimodellen Levorg på bilsalongen i Tokyo, där vår utsände Nils Svärd utnämnde den till en perfekt kombi för Sverige. Storleksmässigt är Levorg snäppet större än tredje generationen Legacy och jämförbar med klassens storsäljare – Volvo V60. Bagageutrymmet är dock större än i V60, Levorg sväljer 522 liter bagage.
Motorn en 1,6-liters, direktinsprutad turbomotor på 170 hk och 250 Nm. Växellådan är en 6-stegad Lineartronic automatlåda med paddlar vid ratten.
Interiören andas sportbil med sina skålade stolar. Den D-formade ratten med blå sömmar har adopterats från WRX STI.
Levorg 1.6 GT-S blir först ut i Subaru-familjen med SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection). Systemet är radarbaserat och håller koll på den döda vinkeln. Samma sensorer används till RCTA (Rear Cross Traffic Alert). Detta aktiveras när man lägger i backen. Systemet scannar av området bakom bilen och varnar för korsande trafik.
Prisvärd körglädje: 8 roliga bilar du har råd med
Levorg har adaptivt helljus, som automatiskt bländar av till halvljus vid möte eller när man kommer ikapp en framförvarande bil. I paketet ingår också automatiskt avbländbar backspegel. Den har även panikbromsljus, en funktion ger högre uppmärksamhet till bakomvarande bilar genom att blinka med varningsblinkers vid kraftiga inbromsningar.
Levorg blev väl mottagen av den inhemska publiken. Efter sex månader rullade över 30.000 bilar på de japanska vägarna.
Från början var det inte tänkt att Levorg skulle säljas utanför Japans gränser, men påtryckningar från Subaru Nordic fick fabriken att tänka om.
Nya Subaru Levorg lanseras i Sverige i början av oktober. Priset börjar vid 269.900 kronor.