Vältfest: Så skrämmande är Nürburgring i en 70-talsbil

Med mycket mod och en del dumdristighet tar sig de här bilförarna an Nürburgring på 1970-talet. Resultet blir i förbluffande många av fallen att bilen slår runt.
Annons

Vi vet inte riktigt om vi ska skratta eller gråta åt de här filminspelningarna från Nürburgring på 1970-talet. Fotografen står vid Adenauer Forst-kurvan och filmar alla som får sladd. Till en början är det roligt att se alla klassiska bilar som körs på bredsladd och på högvarv.

Men sedan kommer den mörka baksidan. Var och varannan bil som får sladd tippar över, inte bara ett utan ofta flera varv. Här har nya bilar trots allt blivit ordentligt mycket bättre. Antisladdsystem, säkerhetsbälten och en lägre tyngdpunkt betyder mycket för att undvika olyckor.

De 9 bästa räddningarna på Nürburgring
Här är den snabbaste kombin runt Ringen

Värst är föraren som kör en Volkswagenbubbla och inte har på sig säkerhetsbältet. Det straffar sig: även om bilen inte välter (det är väldigt nära) öppnas istället förardörren och han trillar ur. Det är ren tur att han inte blir ”överkörd” av sin egen bil. Spola fram till 1:50-markeringen i filmen ovan så får du se spektaklet.

En annan Bubblaförare, vid 2.25 i filmen nedan, får sladd med sin nedcabbade bil – som har tre passagerare, men lyckas efter mycket om och men häva sladden. Vid 5.55 har en rejäl eldsvåda brutit ut för en annan förare.

Om vi spolar fram några årtionden till dagens datum har Nürburgring infört hastighetsbegränsningar som ställer till det för både privatförare och biltillverkare som vill sätta varvtider för nya modeller.

En av de drabbade är Koenigsegg som inte kunnat sätta någon varvtid på nya One:1, åtminstone inte i nuläget.

Ny hastighetsbegränsning sätter stopp för rekordtider på Ringen
Film: Mikael Persbrandt kör ett varv på Nürburgring med Nissan GT-R
Läs också: Tur i oturen: Här är de 8 lyckligaste bilförarna
Annons
Annons
Rulla till toppen