Renault tänjer på sanningen om nya modellen

Renault slår på stort vid lanseringen av nya Talisman, som på många sätt ska vara bäst i klassen. Men vid en närmare titt visar det sig att nykomlingen inte alls är någon klasskung.
Annons

Renault lämnar modellnamnet Laguna bakom sig och lanserar nu ersättaren Talisman. Den nya utmanaren till Volkswagen Passat och Ford Mondeo ger sig in i en tuff klass som många köpare dessutom överger till förmån för suvar.

Enligt Renault själva har nya Talisman ”robusta och rejsiga” linjer som ska skapa en häftig wow-effekt – om det stämmer överlåter vi åt er läsare att bestämma. Talisman ska locka ”mogna” köpare som är ute efter komfort och säkerhet. Laguna blev aldrig någon försäljningssuccé i Sverige och nu är det viktigt att Renault lyckas. Talisman kommer som sedan och kombi, men den snygga coupémodellen läggs ned.

Renault Talisman ska alltså vara klassens komfortval och enligt Renault är den rymligast i klassen. Axelavståndet är 2,81 meter, mot 2,79 i Volkswagen Passat. Renault lockar också med bekväma säten med ventilation och massage, fyrhjulsstyrning och adaptiva dämpare som anpassar sig efter underlaget.

Honda Accord hänger löst – hotas av suvar
Nya siffror: Är mellanklassen på väg att dö?
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Lyxversionen heter Initiale Paris och blir extra lyxig, bland annat med Nappaläder, bekväma nackstöd, massagestolar och laminerade sidorutor. Köparna får också en särskild Initiale Paris-avdelning hos återförsäljaren, men det är oklart om lyxversionen ska säljas i Sverige.

Fem motoralternativ

Köparna kan välja dieselmotorer på 110, 130 eller 160 hästkrafter där de två starkare versionerna finns med dubbelkopplingslåda. 110-hästarsversionen finns enbart med manuell låda och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer.

För dig som hellre kör en bensinbil finns två varianter: med 150 eller 200 hästkrafter, båda med sjustegad dubbelkopplingslåda.

Enligt svenska Renault är också nya Talisman bäst i klassen när det gäller innerhöjden upp till taket: 90,2 centimeter fram och 85,5 centimeter bak.

”Talisman sticker ut som bäst i sin klass när det gäller kupéutrymme och förvaring”, skriver Renault.

Men exakt hur Renault har räknat är inte helt klart – Skoda Superb har nämligen en höjd till taket på 103,8 centimeter fram och 98 centimeter bak. Det är en skillnad på 13,6 respektive 12,5 centimeter till Skodas fördel.

Faktum är att både Volkswagen Passat och Skoda Octavia – och till och med småbilen Skoda Fabia – har bättre innerhöjd än Talisman både fram och bak. Även Mercedes C-klass har bättre innerhöjd. Renault Talisman ska dock ha ett knäutrymme bak på 26,2 centimeter och ”bättre svängrum fram”, men här har vi inte hittat några siffror att jämföra med hos konkurrenterna.

Bagageutrymmet är inte heller störst i klassen (608 liter i Talisman, 660 liter liter i Superb).

Men allt beror ju på vilken klass som Renault Talisman ska räknas till.

Renault Megane R.S. 275 Trophy-R är snabbast på Ringen
Se lyxsuvarna dundra in i krockdockan – misslyckas i autobromstestet

Från den nya crossovermodellen Espace hämtas flera säkerhetssystem och det nya infotainmentsystemet som bland annat sköter musikspelare, navigation och bilens inställningar. Systemet har en stor pekskärm ungefär som i Volvo XC90. Infotainmentsystemet fick relativt bra kritik när vi testade Espace, men autobromssystemet fick svidande kritik.

Renault Talisman börjar säljas i Sverige våren 2016. Kombimodellen presenteras på bilsalongen i Frankfurt i september.

auto motor & sport har sökt Renault för en kommentar om siffrorna.

Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen

Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen
Renault tänjer på sanningen om nya modellen

Här visar Renault upp den nya tvåtaktsmotorn
Vi njuter av nya Renault Espace: "Vilken komfort!"
Annons
Annons
Rulla till toppen