Framtiden för den manuella växellådan ser inte särskilt ljus ut, åtminstone inte hos BMW:s M-modeller. Det avslöjar M-chefen Frank van Meel i en intervju med Autocar. De flesta köpare efterfrågar helt enkelt inte manuell växellåda i en M-bil.
”Ur teknisk synpunkt ser framtiden inte så ljus ut för manuella lådor. Dubbelkopplingslådan DCT och automatlådor är snabbare och har lägre förbrukning”, säger Frank van Meel.
BMW M-chefen avslöjar: Nya modeller på gång – med fyrhjulsdrift
Han kan inte svara på om BMW över huvud taget ska erbjuda någon manuell låda i framtida M-modeller, men han säger samtidigt att det finns en stor skara M-entusiaster som gillar manuella lådor.
”Vi kommer inte ta bort något som kunderna vill ha.”
När det gäller effekten i M-motorerna befinner sig BMW nu ”på gränsen”, säger Frank van Meel. Så mycket mer än 600 hästkrafter lär inte bli aktuellt i M-bilarna.
”Om vi lägger till ännu mer effekt och vridmoment går vi förmodligen över gränsen.”
Även Porsche vill pausa effektkriget – enligt Andreas Preuninger, chef för Porsches GT-division, behövs inte mer än 500 hästkrafter. Hos Porsche ska dock de manuella växellådorna finnas kvar.