Det är åtta år sedan Fiat lanserade den moderna versionen av 500 men än så länge finns inga planer på att pensionera modellen – tvärt om: här kommer en uppdaterad version.
Den ansiktslyfta modellen ska enligt Fiat ha 1.800 nya eller uppdaterade delar. Synligast av allt är de nya led-strålkastarna och den omdesignade fronten, men även bakpartiet och interiören har fått en översyn. Ljudnivån har förbättrats tack vare bättre isolering.
Fiat har dock fortfarande inte försett stadsbilen 500 med ett autobromssystem, något som vissa konkurrenter kan skryta med.
Chryslers bortlömda palats hade en testbana på taket
Fiat 500 får också koncernens infotainmentsystem som kallas Uconnect med femtumsskärm. Motormässigt lär bensinmodellerna sälja bäst – där finns en 1,2-litersfyra på 69 hästkrafter och två versioner av Fiats karaktäristiska, tvåcylindriga turbomotor Twinair, med antingen 85 eller 105 hästkrafter.
Den tvåcylindriga motorn ska enligt Fiat dra så lite som 3,8 l/100 km. När vi testade Fiat 500 Twinair 2012 skulle den dra 4,1 l/100 km men visade den sig vara betydligt törstigare i verkligheten: en testförbrukning på 6,8 l/100 km är en ökning med 66 procent. Det återstår att se om Fiat fått den bensinglada Twinair-motorn under kontroll.
Den ansiktslyfta versionen av Fiat 500 visas upp i den gamla Fiatfabriken som har en testbana på taket. Lingotto designades av stjärnarkitekten Le Corbusier och är idag en shoppinggalleria och ett hotell. Du kan läsa mer om den på vår lista över världens tio mest spektakulära bilfabriker.