Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Med mer självsäker design och ny teknik ska Fiat 500 locka retrotörstande köpare i ytterligare några år.
Annons

Det är åtta år sedan Fiat lanserade den moderna versionen av 500 men än så länge finns inga planer på att pensionera modellen – tvärt om: här kommer en uppdaterad version.

Den ansiktslyfta modellen ska enligt Fiat ha 1.800 nya eller uppdaterade delar. Synligast av allt är de nya led-strålkastarna och den omdesignade fronten, men även bakpartiet och interiören har fått en översyn. Ljudnivån har förbättrats tack vare bättre isolering.

Fiat har dock fortfarande inte försett stadsbilen 500 med ett autobromssystem, något som vissa konkurrenter kan skryta med. 

10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten
Chryslers bortlömda palats hade en testbana på taket
Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?
En av nyheterna är den digitala instrumentskärmen som är tillval. Exteriört ska Fiat 500 se tuffare och mer självsäker ut – håller du med?

Fiat 500 får också koncernens infotainmentsystem som kallas Uconnect med femtumsskärm. Motormässigt lär bensinmodellerna sälja bäst – där finns en 1,2-litersfyra på 69 hästkrafter och två versioner av Fiats karaktäristiska, tvåcylindriga turbomotor Twinair, med antingen 85 eller 105 hästkrafter.

Den tvåcylindriga motorn ska enligt Fiat dra så lite som 3,8 l/100 km. När vi testade Fiat 500 Twinair 2012 skulle den dra 4,1 l/100 km men visade den sig vara betydligt törstigare i verkligheten: en testförbrukning på 6,8 l/100 km är en ökning med 66 procent. Det återstår att se om Fiat fått den bensinglada Twinair-motorn under kontroll.

Den ansiktslyfta versionen av Fiat 500 visas upp i den gamla Fiatfabriken som har en testbana på taket. Lingotto designades av stjärnarkitekten Le Corbusier och är idag en shoppinggalleria och ett hotell. Du kan läsa mer om den på vår lista över världens tio mest spektakulära bilfabriker.

Vi testar: Fiat 500 mot tre konkurrenter
Bildalbum: Kolla in detaljerna på nya 500
Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiat 500 uppdateras på 1.800 punkter – ser du skillnaden?

Fiatchefen ville samarbeta med GM – fick kalla handen
Annons
Annons
Rulla till toppen