Chevrolet går till attack mot Ford – men kampanjen kan slå tillbaka

Kriget mellan de amerikanska pickuptillverkarna går in i ett nytt skede när Chevrolet nu attackerar konkurrenten Ford F-150, som till stor del tillverkas i aluminium, skriver Automotive News.

Chevrolet, Ford och Ram har länge konkurrerat om de amerikanska pickupköparna, med tuff konkurrens också från andra tillverkare som Toyota och Nissan.

Fördelen med aluminium är att bilen blir lättare, vilket gynnar förbrukningen, men det finns samtidigt frågetecken kring tåligheten och om bilen blir dyrare att reparera – båda två är extremt viktiga frågor i en arbetsbil som Ford F-150. Att tjänstevikten sänks med över 300 kilo kanske inte är lika viktigt som hög dragvikt eller en robust konstruktion.

Konkurrensen mellan Chevrolet och Ford har varit hård i många år och nu har den alltså hettat till ytterligare. I en reklamkampanj frågar Chevrolet ett antal personer vilken typ av bur de helst skulle gömma sig i om de stöter på en grizzlybjörn: en aluminiumbur eller en bur tillverkad av höghållfast stål. De flesta väljer stålburen.

Ford skryter mycket om aluminiumstrukturen i F-150 och om hur tålig den är, men med den nya kampanjen vill Chevrolet alltså hävda att en stålstruktur är tåligare, även om den är tyngre. Den här kampanjen är också riskfylld för Chevrolet eftersom även General Motors använder aluminium i pickupmodellen Silverado, exempelvis för motorhuven, och i framtiden lär kommande pickupmodeller bygga på aluminium i allt större omfattning.

"Om jag vore en GM-ingenjör och jobbade på nästa pickup skulle jag nog klia mig i huvudet en del. Ingenjörerna frågar säkert marknadsfolket: 'Hörni, ni vet väl att vi redan pratar med aluminiumleverantörer?'", säger marknadskonsulten Jim Sanfilippo till Automotive News.

Chevrolet berättade själva om fördelarna med aluminium när den nuvarande generationen av Silverado visades upp.

"Aluminium används på flera ställen för att minska vikten utan att kompromissa med pålitligheten", skrev GM i pressmeddelandet.

På nätet har många reagerat på GM:s reklamfilm. Kommentarsfältet under Click on Detroits artikel är välfyllt både med personer som gillar reklamfilmen och med personer som är mer tveksamma.

"Typiskt GM, de kan inte låta den egna produkten stå för sig själv. Istället attackerar de andra och hoppas på att misskreditera dem utan att ha några riktiga fakta bakom påståendena", skriver en läsare.

"Allt den här filmen gör är att spela på uppfattningen att aluminium inte kan vara starkt. Är det samma aluminium som i nya F-150? Varför inte visa om björnen kan ta sig in i aluminiumburen också?", frågar sig en annan, medan ytterligare en läsare skriver om säkerhetsaspekten.

"Det skulle vara mer relevant om de hade bevis för att nya F-150 inte klarar krocktesterna bra och om den lättare får bucklor. Tyvärr för GM finns inga bevis för det."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är bra att biltillverkarna använder mer aluminium för att sänka vikten.
361
16