Det har aldrig varit så här trångt i mellanklassen. Förutom att det finns ovanligt många konkurrenter verkar också många bilköpare överge klassen och istället köpa en suv. Försäljningen av suvar och så kallade crossovers skjuter i höjden.
Därför blir det allt viktigare för biltillverkarna att öka vinstmarginalen – helt enkelt att tjäna mer pengar på bilarna i mellanklassen. Ford och Renault har tagit fram nya specialversioner av flera modeller som inte bara ska erbjuda mer utrustning och en exklusivare interiör, utan också ett antal extratjänster vid sidan om.
De här extratjänsterna får köpare av ”vanliga” Ford- och Renaultmodeller inte ta del av. Hos Ford handlar det till exempel om fria biltvättar och en särskild ”lounge” hos återförsäljaren – i princip en soffa – där bilägaren kan slappna av medan bilen hålls efter av en personlig servicetekniker.
Ford har redan ett lyxmärke i USA, Lincoln, men det säljs inte i Europa. Istället lanseras lyxversionerna av Fordmodellerna under namnet Vignale. Den här utrustningsnivån ersätter Titanium X hos Ford. Mondeo Vignale får mönstrad läderklädsel och en del extrautrustning som laminerade sidorutor och trådlöst nätverk, men inga Mondeo-emblem.
Ford Mondeo Vignale ska inte främst konkurrera med Volkswagen Passat och de andra mellanklassmodellerna, utan med premiumbilar som Audi A4 och Mercedes C-klass. Vignale-köparna får ett direktnummer till en personlig kundtjänstperson samt upphämtning och avlämning av bilen hemma när den ska servas. Köparna får också bilen levererad hem efter köpet.
Hos Renault heter motsvarigheten Initiale Paris och finns till Clio, Espace och nya Talisman – men inte på den svenska marknaden. Även här får köparna mer utrustning, ett särskilt telefonnummer till en servicerepresentant och en egen ”lounge” hos återförsäljaren.
Renault Talisman kommer som lyxig "Initiale Paris"