Dåliga nyheter för bilentusiaster som gillar att köra själva, men utmärkt för alla som vill komma fram mer utvilade. Mercedes E-klass ska nämligen bjuda på extremt många tekniknyheter, och en del av dem finns inte ens i S-klass, som annars brukar vara först med det senaste.
Designen blir mjuk och rund
Om vi börjar med designspråket märker vi att Mercedes går vidare på samma linje som med C-klass och S-klass: det är runda och mjuka linjer, inte kantiga och yxiga linjer som när förra generationen C-klass och E-klass visades upp. I övrigt är det svårt att uttala sig om detaljerna eftersom bilen fortfarande är maskerad.
Bilen kör (nästan) själv
E-klassen ska i princip kunna köra själv och följa bilen framför i hastigheter upp till 200 km/h, även på kurviga landsvägar. Systemet läser av vägskyltar och hur fort bilen framför kör, så med systemet aktiverat blir det näst intill omöjligt att köra för fort, om föraren inte själv anger det: systemet läser ju av skyltarna och anpassar hastigheten.
Enligt Mercedes kan E-klassen till och med följa efter bilen framför om vägmarkeringarna inte är tillräckligt tydliga, men då måste det finnas säkerhetsräcken eller vägpinnar med reflexer vid sidan om vägen.
Fords nya system gör det omöjligt att få fortkörningsböter
84 strålkastare istället för en…
Som tillval finns de smarta LED-strålkastarna som i själva verket består av 84 individuella ljusenheter. På så sätt kan systemet stänga av ett visst antal ljusenheter för att inte blända mötande trafik, men föraren kan ändå få helljusbelysning på resten av vägen.
Förutom mötande bilar kan systemet också ta hänsyn till väderlek och till exempel anpassa strålkastarna om det börjar regna.
…men ingen laserteknik
Nej, det blir inga laserstrålkastare om Mercedes ingenjörer får välja. Enligt Mercedes är konkurrenternas snack om laserstrålkastare bara ett marknadsföringstrick, skriver Car Magazine. Laserljus ger fördelar enbart på raka vägar utan mötande bilister. LED-ljus ger enligt Mercedes bättre ljus i alla andra situationer.
BMW slår Audi på fingrarna – först med laserstrålkastare
Autobroms med rätt att styra
Förutom autobromsfunktionen som kan varna föraren och bromsa in bilen innan en olycka kan Mercedes E-klass också styra undan från hindret (exempelvis en fotgängare), om föraren inte gör tillräckligt mycket själv. Bilen kan dock inte styra helt själv, utan föraren måste börja styra undan själv.
Pratar med andra bilar
Det har länge pratats om att bilar ska kunna kommunicera med varandra och exempelvis varna för olyckor eller halka. Nu blir det möjligt – men bara mellan olika Mercedesbilar som har tekniken inbyggd. Framöver, när biltillverkarna enats om en standard, kan detta minska antalet olyckor ordentligt.
Det här systemet ska vara gratis under de första tre åren och informationen om olyckorna lagras i Mercedes molntjänst.
Parkerar själv…
Precis som i nya BMW 7-serie kan du känna dig som James Bond när du svänger upp i din Mercedes E-klass och sedan kliver ur, för att låta bilen parkera sig själv i trånga utrymmen. Allt styrs med en app i din smarta mobil.
…och håller koll bakåt
Om du vill backa ut ur parkeringsfickan själv och inte med hjälp av appen håller Mercedes E-klass koll bakåt och åt sidorna. Så om det kommer en annan bil bakom den där skåpbilen eller suven du står parkerad bredvid bromsar bilen själv.
Lurar örat
Om bilen märker att en olycka är oundviklig, och krockkuddarna snart kommer lösa ut, skickar systemet ut en liten varning som lurar det mänskliga örat att ”skydda sig självt” med en naturlig reflex inför smällen som sedan uppstår när krockkudden löser ut. Detta kallas Pre-Safe Sound.
Glöm bilnyckeln
Hur 1900-talsmässigt är det inte att använda en nyckel?! I nya Mercedes E-klass kan du istället använda din smarta mobil som bilnyckel, om den är försedd med NFC, eller Near Field Communication. Det är ett sätt för telefonen att kommunicera med andra enheter på korta avstånd.
Enligt Mercedes ska systemet fungera även om mobilbatteriet är urladdat. En fördel är att föraren kan ”låna ut” nyckeln virtuellt till någon annan som ska köra bilen på distans.