Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Det är fortfarande några månader kvar innan nästa generation E-klass visas upp officiellt men redan nu har Mercedes avslöjat en del av tekniknyheterna som ska göra nykomlingen bekvämare och säkrare att köra. 
Annons

Dåliga nyheter för bilentusiaster som gillar att köra själva, men utmärkt för alla som vill komma fram mer utvilade. Mercedes E-klass ska nämligen bjuda på extremt många tekniknyheter, och en del av dem finns inte ens i S-klass, som annars brukar vara först med det senaste. 

"I Sverige är det fortfarande lite gubbe med keps över Mercedes"
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass
Mercedes lättar på maskeringen på testbilarna vilket tyder på att den snart ska premiärvisas. Foto: Automedia

Designen blir mjuk och rund

Om vi börjar med designspråket märker vi att Mercedes går vidare på samma linje som med C-klass och S-klass: det är runda och mjuka linjer, inte kantiga och yxiga linjer som när förra generationen C-klass och E-klass visades upp. I övrigt är det svårt att uttala sig om detaljerna eftersom bilen fortfarande är maskerad.

Spionbilder: Mercedes sluttestar nya E-klass på svensk väg
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Bilen kör (nästan) själv

E-klassen ska i princip kunna köra själv och följa bilen framför i hastigheter upp till 200 km/h, även på kurviga landsvägar. Systemet läser av vägskyltar och hur fort bilen framför kör, så med systemet aktiverat blir det näst intill omöjligt att köra för fort, om föraren inte själv anger det: systemet läser ju av skyltarna och anpassar hastigheten.

Enligt Mercedes kan E-klassen till och med följa efter bilen framför om vägmarkeringarna inte är tillräckligt tydliga, men då måste det finnas säkerhetsräcken eller vägpinnar med reflexer vid sidan om vägen.

Mercedes E-klass blir sprängfylld med ny teknik
Fords nya system gör det omöjligt att få fortkörningsböter
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

84 strålkastare istället för en…

Som tillval finns de smarta LED-strålkastarna som i själva verket består av 84 individuella ljusenheter. På så sätt kan systemet stänga av ett visst antal ljusenheter för att inte blända mötande trafik, men föraren kan ändå få helljusbelysning på resten av vägen.

Förutom mötande bilar kan systemet också ta hänsyn till väderlek och till exempel anpassa strålkastarna om det börjar regna.

Nya Mercedes E-klass – vi visar hur den blir
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

…men ingen laserteknik

Nej, det blir inga laserstrålkastare om Mercedes ingenjörer får välja. Enligt Mercedes är konkurrenternas snack om laserstrålkastare bara ett marknadsföringstrick, skriver Car Magazine. Laserljus ger fördelar enbart på raka vägar utan mötande bilister. LED-ljus ger enligt Mercedes bättre ljus i alla andra situationer.

BMW visar M4 med laserstrålkastare – vad tycks?
BMW slår Audi på fingrarna – först med laserstrålkastare
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Autobroms med rätt att styra

Förutom autobromsfunktionen som kan varna föraren och bromsa in bilen innan en olycka kan Mercedes E-klass också styra undan från hindret (exempelvis en fotgängare), om föraren inte gör tillräckligt mycket själv. Bilen kan dock inte styra helt själv, utan föraren måste börja styra undan själv.

ams-tv: Så dåligt funkar autobromsen i nya bilar
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Pratar med andra bilar

Det har länge pratats om att bilar ska kunna kommunicera med varandra och exempelvis varna för olyckor eller halka. Nu blir det möjligt – men bara mellan olika Mercedesbilar som har tekniken inbyggd. Framöver, när biltillverkarna enats om en standard, kan detta minska antalet olyckor ordentligt.

Det här systemet ska vara gratis under de första tre åren och informationen om olyckorna lagras i Mercedes molntjänst.

Så ska framtidens Volvobilar undvika olyckor

Parkerar själv…

Precis som i nya BMW 7-serie kan du känna dig som James Bond när du svänger upp i din Mercedes E-klass och sedan kliver ur, för att låta bilen parkera sig själv i trånga utrymmen. Allt styrs med en app i din smarta mobil.

Se hur tekniken fungerar i BMW 7-serie
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

…och håller koll bakåt

Om du vill backa ut ur parkeringsfickan själv och inte med hjälp av appen håller Mercedes E-klass koll bakåt och åt sidorna. Så om det kommer en annan bil bakom den där skåpbilen eller suven du står parkerad bredvid bromsar bilen själv.

Se lyxsuvarna dundra in i krockdockan – misslyckas i autobromstestet
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Lurar örat

Om bilen märker att en olycka är oundviklig, och krockkuddarna snart kommer lösa ut, skickar systemet ut en liten varning som lurar det mänskliga örat att ”skydda sig självt” med en naturlig reflex inför smällen som sedan uppstår när krockkudden löser ut. Detta kallas Pre-Safe Sound.

Spionfilm: Mercedes E-klass testkörs i Sverige
Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

Glöm bilnyckeln

Hur 1900-talsmässigt är det inte att använda en nyckel?! I nya Mercedes E-klass kan du istället använda din smarta mobil som bilnyckel, om den är försedd med NFC, eller Near Field Communication. Det är ett sätt för telefonen att kommunicera med andra enheter på korta avstånd.

Enligt Mercedes ska systemet fungera även om mobilbatteriet är urladdat. En fördel är att föraren kan ”låna ut” nyckeln virtuellt till någon annan som ska köra bilen på distans.

Land Rover får teknik från Bondfilmerna: Styr bilen med en app
Annons
Annons
Rulla till toppen