En enkät som auto motor & sport har gjort bland landets ägare till dieselbilar visar tydligt att lite äldre dieselbilar rullar runt med en desarmerad bomb under golvet. Bara var femte ägare har hittills bytt partikelfilter.
Partikelfiltret fångar upp sotpartiklar och brukar ha blivit fullt när bilen körts mellan 10.000–20.000 mil.
En varningslampa på instrumentpanelen tänds vanligtvis och larma bilägarna när det är dags att lämna in bilen för ett filterbyte.
Kostnaden för filterbytet inte sällan är skyhög. På en del bilar, exempelvis äldre VW Passat, måste även hela avgassystemet bytas och operationen kan kosta från 10.000 upp till 20.000 kronor.
Partikelfilterbytet inträffar ofta när bilen körts uppemot 15.000 mil eller strax därefter. Och eftersom filterbyte är en såpass kostsam historia borde den också påverka priset på en begagnatbil.
Men få köpare är medvetna om att utgiften kommer. Kanske känner inte heller säljaren till det. Någon laglig plikt att informera om just partikelfilter finns inte heller.
• Läs mer om innehållet i auto motor & sport nr 15 här!
• Tio saker du måste veta om oljebyte – spara pengar
Läsarfråga
Har du bytt partikelfilter på din dieselbil? Om ja, hur mycket kostade bytet?
• Ja, mindre än 5.000 kronor: 0,47 %
• Ja, mellan 5.000–10.000 kronor: 3,26 %
• Ja, mellan 10.000–15.000 kronor: 0 %
• Ja, mellan 15.000–20.000 kronor: 4,19 %
• Ja, mer än 20.000 kronor: 4,65 %
• Nej: 80,47 %
- Köp tidningen i
butik – finns ute den 9 juli. - Köp digitaltidningen
direkt på sajten (39 kr). - Bli prenumerant idag!
Tidningen direkt i brevlådan.