Audi R8 får turbomotor – blir det raka femman?

När nya generationen Audi R8 rullar ut till sina första kunder i höst erbjuds den med två versioner av V10-motorn. Gamla V8-motorn är borta och det behövs en ny kraftkälla för en billigare instegsmodell av R8. Audi har bekräftat att det blir en turbomotor, men vilken? Kanske en ny VR6-motor eller den raka 2,5-liters femman?

Audi R8 får turbomotor – blir det raka femman?
V10-motorn låter fantastiskt men det behövs en ”instegsmotor” till Audi R8. Kanske den raka turbofemman på 2,5 liter? Foto: Achim Hartmann.

Just nu bjuder Audi in motorpressen för att provköra nya generationen R8. Som vi berättade i våras blir det "bara" två V10-alternativ som erbjuds kunderna i höst.

Det är samma härliga, högvarvig sugmotor som gäller, men V10-motorn har fått en rejäl uppdatering för att klara EU6-avgaskrav och dra mindre bränsle. Två versioner finns tillgängliga: grundmodellen R8 V10 med 540 hästkrafter och 540 Nm samt "R8 V10 Plus" som höjer toppeffekten till 610 hästkrafter och 560 Nm. En av nyheterna på nya V10:an är cylinderavstängning.

Den snabbare versionen R8 V10 Plus fixar 0–100 km/h på 3,2 sekunder och 0–200 på 9,9 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. Gamla V8-motorn från första generationen finns inte kvar och går heller inte att få i RS 4 Avant, RS 5 och RS 5 Cabriolet då de läggs ner den här månaden (inför produktionen av nya A4).

Audi skulle kunna använda biturbo-V8:an som används i RS 6 och RS 7 men då hamnar motorerna på ungefär samma effektnivå. Ett motoralternativ på cirka 400–450 hk vore bättre som "instegsmodell" och att det kommer något i den vägen har bekräftas av Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg. Enligt sajten Motoring står det helt klart att "R8 får en turbomotor, förr eller senare." Turbomotorn ska lanseras under det här generationsskiftet, men vilken motor Audi ska välja avslöjas inte.

Urvalet begränsas sannolikt till två motorer: den raka turbofemman i RS 3 Sportback eller den nya VR6-motorn som VW Group utvecklat. Turbofemman på 2,5 liter och 376 hk skulle kunna få en uppgradering för att hamna på rätt sida om 400-strecket och ljudmässigt finns det inget som passar bättre i en Audi än en rak femma. Men det kan även bli den nya VR6-motorn.

Första tecknet på att Volkswagen Group utvecklade en ny prestandamotor fick vi på Wörthersee-träffen 2013. Konceptbilen "VW Golf Design Vision GTI" skulle ge en försmak på framtidens GTI-modeller men vad inte många tänkte på var den nya VR6-motorn med 15 graders cylindervinkel där avgasportarna vänts utåt. Därmed blir det enklare att bemästra värmen, något som gamla VR6-motorn var dålig på och därför inte kunde turboladdas. Chef för utvecklingen av VR6-motorn är Fritz Eichler, som tidigare jobbade för Mercedes AMG och utvecklade den kraftfulla turbofyran.

Den tvärställda V6:an på VW Golf Design Vision GTI hade dubbla turboaggregat. Toppeffekten angavs till 503 hk och 500 Nm skulle finnas tillgängligt redan vid 2.000 rpm. Maxvridet 560 Nm uppnådes mellan 4.000–6.000 rpm. För att inte hamna allt för nära V10-motorerna skulle Audi kunna skruva ner toppeffekten till cirka 450–470 hk och då ha utrymme kvar för effekthöjning vid ett framtida facelift. Vilken motor föredrar ni läsare som "instegsmodell"? Raka turbofemman eller den nya VR6-motorn?

 

Missa inte denna läsning:

Prov: "Nya Audi R8 är en hyllningskonsert till sugmotorn"

 

Får man plats med en V10-motor är det inga problem att lyfta in en rak turbofemma. Med hälften så många cylindrar sparas förstås ganska mycket vikt, alltid intressant på en sportbil.

Konceptbilen "VW Golf Design Vision GTI" skulle ge en försmak av kommande GTI-modeller. Visades vid flera tillfällen under 2013.

VR6-motorn har 15 graders vinkel mellan cylindrarna men gemensamt topplock. En kompakt konstruktion som den här gången byggts för turbomatning redan från början.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker absolut att Audi ska välja den raka turbofemman på 2,5 liter till R8!
283
140