Därför är Koenigsegg besvikna – trots nya rekordet

Trots vissa problem satte Koenigsegg One:1 i helgen ett nytt rekord för gatbilar på Circuit de Spa-Francorchamps. Rekordtiden sattes på gamla däck och andra bilar på banan. Se filmen med rekordvarvet.
Annons

Därför är Koenigsegg besvikna – trots nya rekordet
Koenigsegg One:1 slog rekord på Spa, trots förhinder. Foto: Koenigsegg.
Därför är Koenigsegg besvikna – trots nya rekordet
Den här varningslampan vill man inte ska börja lysa. Det gjorde den dock när Koenigsegg One:1 var ute på banan. Foto: Koenigsegg.

Koenigsegg rapporterar att man under helgens två testdagar på Circuit de Spa-Francorchamps hade både framgångar och motgångar.

Den glada nyheten är att One:1 satte nytt varvrekord för gatlagala bilar, och det med samma uppsättning däck som satt på bilen när man slog rekord på Spa en månad tidigare. För övrigt de Michelindäck som sitter på bilen när den levereras till kund.

Rekordtiden putsades till 2:32.14, vilket är en sekund snabbare än bilens rekord på Spa för en månad sedan, och nära sex sekunder snabbare än något annat bilmärke.

Motgångarna då? Jo, buller. 

Under testet första dag hade banan en bullergräns på 110 dB. Inga problem för One:1, vilket också var dagen då rekordtiden sattes. Faktum är att det inte ens var ett regelrätt rekordförsök. Steven Wade skriver på Koenigseggs hemsida att planen var att använda dag 1 som en ren test- och inställningsdag, för att dag 2 göra ett supervarv med en uppsättning helt nya däck.

Följ med i brutala Koenigsegg One:1
Film: Se Koenigsegg Regera och One:1 tillsammans

Men bullerrestriktionerna för dag 2 var tuffare, bara 103 dB. One:1 klarar inte en bullergräns på 103 dB vid maxeffekt. 

När teamet insåg att den sänkta bullergränsen var ett faktum gjordes snabbt några justeringar av avgassystemet. 
”Vi hade våra tvivel, men vi var tvungna att ge det en chans, med tanke på det arbete som lagts ner inför detta tillfälle”, skriver Steven Wade i ett inlägg på Koeningseggs hemsida.

Testföraren Robert Serwanski, tog ut bilen ut och körde några uppvärmningsvarv. Det gick bra. Men så ökade tempot och när bilen var nära full effekt gick bullerlarmet och vaktpersonalen vinkade in bilen.  

Att One:1 är laglig på vanlig väg men inte kan uppfylla en sänkt dB-gräns på en racerbana beror på att när bilarna homologeras för gatkörning mäts inte ljudnivån vid maxeffekt. Bullermätningen görs vid en lägre hastighet på högre växlar, alltså vi mer ”normal” körning. Av denna anledning har många superbilar samma problem på racingbanor med bullergränser.  

Hur som helst, ett rekord är ett rekord. Se filmen och njut. (Koenigsegg ber dock om ursäkt för filmkvaliteten, nåt problem med GoPro-kameran. 

Annons
Annons
Rulla till toppen