Experter: Höjd hastighet ökar inte antalet dödsolyckor

Hastighetsgränsen på våra säkraste vägar skulle kunna höjas och den senaste justeringen visar detta, enligt en ny rapport från VTI. I rapporten skriver Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, att sänkningen av hastighetsgränsen på de sämsta vägarna har minskat antalet dödsolyckor. Men de höjda hastighetsgränserna på de bästa vägarna har inte gett fler dödsolyckor.
Annons

En av våra mest spridda artiklar den här sommaren är Alrik Söderlinds blogginlägg ”Höj hastigheten – rädda Sverige!” Förslaget att höja hastighetsgränsen på våra motorvägar till 130 km/h var uppenbarligen något som ni läsare gillade att diskutera och dela.

En höjning till 130 km/h på våra bästa motorvägar skulle vara en anpassning till den verklighet som redan råder. Många bilister kör med ”momsad” hastighet, det vill säga lite över gällande gräns. Forskning från USA visar ju också att högre hastighet i sig inte är farligt utan det är skillnaderna i hastighet hos olika fordon som orsaker olyckorna.

En ny forskarrapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, publicerades för en månad sedan och den styrker Alriks idé om 130 km/h på motorvägarna. ”Utvärdering av ändrade hastighetsgränser – Långtidseffekter på trafiksäkerheten” är skriven av Anna Vadeby och Urban Björketun (ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken). Man har kontrollerat effekterna av de justeringar av hastighetsgränserna som genomfördes 2008–2009 då vissa vägar fick sänkt gräns och vissa höjdes.

I korthet visar VTI rapport 860 att långtidseffekten är positiv. De sämre landsvägarna fick sänkt gräns från 90 till 80 km/h och där minskade antalet dödsolyckor med 41 procent. Cirka 14 liv per år sparas på detta sätt. Antalet svårt skadade förändrades inte. När det gäller hastighetsjusteringarna på 2+1-vägarna var förändringarna mestadels inte signifikanta och på dessa sker (av naturliga skäl) väldigt få dödsfall då vajerräckena förhindrar mötesolyckor.

På motorvägar som fått höjd hastighetsgräns har antalet svårt skadade ökat med cirka 15 per år men antalet dödade är oförändrat. Antalet dödsolyckor på alla typer av motorvägar är generell sett mycket lågt och under de fem år som undersökningen omfattar dog endast sex personer på motorvägar med höjd hastighetsgräns till 120 km/h. I snitt drygt en person per år, alltså. Jämfört med allting annat är 120-vägarna extremt säkra.

Rapporten visar också att även om hastighetsgränsen sänks från 90 till 80 km/h innebär det inte att snitthastigheten hos bilarna förändras med lika mycket. För personbilar sjönk snitthastigheten bara med 3,0–3,5 km/h.

Enligt VTI har de justerade hastighetsgränserna sammanlagt lett till att cirka 17 dödsolyckor per år kan undvikas. Störst säkerhetshöjande effekt får man med åtgärder för de sämsta, smalaste vägarna – framför allt genom att undvika mötesolyckor.

 

Missa inte denna läsning:

Danskar har funnit metod att undvika fortkörningsböter

 

Annons
Annons
Rulla till toppen