Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala

Bilpoolsföretaget slipper byta däck, men det blir föraren som får betala med sämre grepp. Risken att köra på en fotgängare ökar också, eftersom bromssträckan blir mycket längre än med sommardäck.

Car2go-bilarna ska vara ett smidigt alternativ till att äga en egen bil i storstäderna.

Det har dykt upp flera nya biltjänster i Sverige, bland annat Car2go som ägs av biljätten Daimler. Car2go fungerar som en bilpool där kunderna hyr en Smart Fortwo under korta perioder.

auto motor & sport har fått uppgift om att Smartbilarna kör med vinterdäck mitt i högsommaren, närmare bestämt centraleuropeiska friktionsdäck i form av Continental ContiWinterContact TS800. De här däcken presterar visserligen bra på europeiska vägar under vintertid, men de är inget bra val som sommardäck.

De svenska Car2go-bilarna ägs av ett så kallat fleetbolag som tar hand om allt tekniskt kring bilarna. Enligt Peter Ahlgren, som är vd för Car2go i Sverige, ska bilarna ha året runt-däck, och enligt honom är bilarna alltid besiktigade och lagliga.

Han hänvisar de tekniska frågorna kring däcken till fleetbolaget, som ännu inte har svarat på auto motor & sports frågor.

Här är bildbeviset: Continental ContiWinterContact TS800 är inte året runt-däck utan europeiska friktionsdäck. Bilden är tagen den 27 juli.

De bästa sommar- och vinterdäcken har en sak gemensamt: däcktillverkarna har prioriterat bra grepp och hög säkerhet under en viss del av året. Att köra med friktionsdäck – alltså vinterdäck – på sommardäck är fullt lagligt, men det kan också ge betydligt sämre väggrepp än ett sommardäck. Främsta fördelen är att det ska vara smidigt för bilägaren, eftersom däcken inte behöver bytas.

Det blir billigare för bilägaren, åtminstone på kort sikt, men eftersom däcken slits hårdare och därför måste bytas tidigare kan det ändå kosta lika mycket på längre sikt som sommar- och vinterdäck.

Problemet är att det blir du som bilförare som får betala för smidigheten, som bara Car2go kan avnjuta. Du som kund får alltså betala med sämre grepp och längre bromssträcka vid en panikinbromsning.

I värsta fall blir det inte du som bilist som drabbas utan en fotgängare som du inte hinner bromsa för. I stadstrafik kan bra däck vara skillnaden mellan liv och död för en fotgängare.

När auto motor & sport testade sommardäck mot nordiska friktionsdäck på torr väg blev resultatet uppseendeväckande: vinterdäcksbilen hade nästan 15 meter längre bromssträcka från 100 km/h till stillastående jämfört med sommardäcksbilen. Det här testet skedde dock med nordiska friktionsdäck, inte europeiska.

• auto motor & sport inväntar svar från fleetbolaget angående däcken. Vi har undersökt tre Car2go-bilar som alla hade samma typ av vinterdäck.


Se när vi testar nordiska friktionsdäck på sommaren

Experten: "Jag sladdade och for – betydligt sämre väggrepp i alla testmoment"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är helt okej att köra med vinterdäck på sommaren.
63
368