Metoderna att få ner hastigheterna i stadstrafik blir allt mera kreativa. Företaget Edeva startade 2010 ett försök i Linköping med farthindret ”Actibump” där ankommande bilars hastighet mäts med radar. Om ett fordon kör för fort sänks luckan ned i Actibump och skapar en sex centimeter hög kant som därmed slår in i hjulen.
Det aktiva farthindret Actibump finns nu på tre ställen i Sverige. I Uppsala har falluckan installerats intill ett övergångsställe vid en skola där fordonen ska lämna företräde. Medelhastigheten sjönk med 5,5 km/h och andelen fortkörare minskade från 75 till 21 procent. Dessutom gav fler fordon företräde vid övergångsstället, från tidigare 51 procent ligger man nu på 72 procent.
Det tredje stället som Actibump installerats är i fyra körfält vid betalstationerna i anslutning till Öresunsbron. Mätningar visade att andelen fortkörare under en månad sjunkit från 16.816 till 2.637. I höst ska farthinder med fallucka installeras på ytterligare två ställen i Linköping. Edeva förhandlar med flera kommuner som är intresserade av Actibump. Kostnaden är ungefär likvärdig med att bygga ett konventionellt, upphöjt farthinder.
Missa inte denna läsning:
Därför ska du inte sladda över farthinder