Leveransstopp för Volvo XC90 – alla bilar återkallas

Säkerhetsmiss i viktiga modellen: passagerarna kan få sämre skydd vid en krock.

Volvo XC90 har börjat synas på vägarna och försäljningen går bra, åtminstone enligt Volvo. Men nu stoppas leveranserna av den extremt viktiga modellen och alla exemplar ska återkallas. Uppgifterna publicerades först av amerikanska Autoblog men har nu också bekräftats av Volvo Cars svenska organisation för auto motor & sport.

Anledningen är ett problem med en krockgardin som inte kan blåsas upp som tänkt vid en krock, eftersom en interiörpanel på takstolpen kommer i vägen. Det innebär att passagerare i stolarna längst bak inte får tillräckligt skydd.

"Vid en olycka kan interiörpanelen på D-stolparna hindra krockgardinen från att blåsas upp. Om det händer kan passagerarna på tredje stolsraden få sämre skydd av krockgardinen", skriver Volvo i ett uttalande.

Enligt Volvo ska inga bilar som finns ute hos återförsäljarna levereras till kunderna förrän detta är åtgärdat.

Uppdatering 22.30: Volvo Cars bekräftar att det just nu förbereds "en åtgärd" för XC90, enligt presstalespersonen Stefan Elfström.

"Vi har upptäckt att det finns risk att krockkuddsgardinerna för den tredje stolsraden inte fungerar till följd av att panelen kring kudden kan förhindra att kudden löser ut. Detta handlar alltså om konstruktionen runt om krockkudden och inte kudden i sig själv", skriver han i ett mejlsvar till auto motor & sport.

Volvo ska nu modifiera panelen för att se till att krockkudden löser ut som den ska. Drygt 900 bilar har levererats till svenska kunder och dessa får snart ett brev där de ombedes kontakta närmaste Volvoverkstad.

"Bilar som ännu inte levererats åtgärdas givetvis innan leverans. Inga incidenter kopplade till åtgärden har rapporterats till oss", skriver Stefan Elfström.

Jag litar på att Volvo har koll på säkerheten i nya XC90.
905
231