Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna

Premium Det är du som bilköpare som drabbas när vissa bilhandlare fuskar vid importen av nästan nya bilar. "Ibland känns det som att vi bara skrapar på ytan", säger Mats Berntsson på Skatteverket. Så här skyddar du dig.

Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna
Skatteverket kraftsamlar nu mot de fuskande bilhandlarna som struntar i att betala moms. "Det är pengar som bara försvinner och som gör det svårare för seriösa handlare att konkurrera. Vi får naturligtvis inte tag på alla skumraskföretag. Vi kommer ju in sent, när de redan har börjat handla", säger Mats Berntsson på Skatteverket.

Observera att den här artikeln publicerades 2015.


Importbilen som du tittat på kan i själva verket vara mätarskruvad – och den kan ha importerats till Sverige utan att bilhandlaren betalade moms. På så sätt tjänar bilhandlaren stora pengar. En del återförsäljare har satt det här fusket i system och fusket kan omsätta så mycket som 100 miljoner kronor årligen.

auto motor & sport har talat med en bilhandlare som inte är auktoriserad för något särskilt bilmärke. Trots att han själv inte fuskar med momsen drabbas han ändå eftersom fuskföretagen kan hålla lägre priser. Även bilköparna drabbas av det här bedrägeriet, och det drar ned ryktet för alla bilhandlare som inte är auktoriserade.

"De här bilhandlarna har råd att dumpa priserna på grund av sina enorma marginaler, men det har inte vi vanliga handlare. Jag säljer inga direktimporterade bilar just för att alla är så skeptiska till dem, på grund av mätarfusk och annat", säger bilhandlaren som vill vara anonym.

"Vi har hyfsad koll på de allra värsta"

Skatteverket har koll på drygt 80 målvaktsbolag "men det finns säkert fler", säger Mats Berntsson, som är områdesansvarig för införsel av motorfordon på Skatteverket. Mellan 2012 och 2014 köpte de här svenska bolagen in bilar, motorcyklar och maskiner för 400 miljoner kronor och momsen på det blir 100 miljoner.

"Även om vi inte hittar allt fusk kommer vi ganska långt. Vi har hyfsad koll på de allra värsta. Och vi utvecklar hela tiden nya system för att upptäcka fusket snabbare", säger Mats Berntsson.

• Hur stora belopp rör det sig om?
"Vi har ingen riktig siffra men låt oss säga 100 miljoner kronor per år bara för målvaktsbedrägerierna. Sedan tillkommer svarthandel i övrigt, bulvanhandel med vinstmarginalbeskattning och de krockskadade 'Litauenbilarna' som importeras från USA. Ibland känns det som att vi bara skrapar på ytan."

• Har någon blivit åtalad för bilfusket?
"O ja. Vi har ett färskt fall där en person fick mellan ett och ett halvt och två års fängelse och det är ganska mycket när det gäller ekonomisk brottslighet. Ett annat exempel är en finsk handlare som sålde husbilar för 30 miljoner – kolsvart. Det slår väldigt illa mot den etablerade handeln."

Steg för steg: Så går fusket till

1. De svenska handlarna letar efter nyare, exklusiva bilar som rullat långa sträckor, ofta mellan 20.000 och 35.000 mil, på utländska annonssajter.

2. När bilhandlaren hittat en bil kontaktas säljaren och priset prutas ned så mycket som möjligt. När handlaren samlat på sig några bilar (ofta mellan tre och tio bilar åt gången) åker hen till Tyskland och köper dem in dem kontant till ett svenskt målvaktsbolag utan att betala moms. Målvakterna i de här bolagen kan vara ungdomar i gymnasiet som får en dyr mobiltelefon eller 'gubbarna på torget'.

3. Eftersom bolaget är momsregistrerat kan man handla momsfritt i till exempel Tyskland i stor omfattning. Bolagen ska redovisa momsen som köpare i Sverige och ta ut full moms när bilen säljs. Men istället redovisar man ingenting. 

4. När bilen kommer till Sverige ändras miltalet och bilhandlarna köper tomma serviceböcker som sedan fylls i för att passa den "nya" mätarställningen, ofta mellan 6.000 och 12.000 mil. I vissa fall åtgärdas också växelspak, stol, ratt och pedaler för att det höga miltalet inte ska synas.

5. Sedan registreringsbesiktigas bilen och får ett svenskt registreringsnummer. Nu kan bilen i vissa fall vara värd nästan dubbelt så mycket som nettopriset i Tyskland.

6. Bilen läggs ut på Blocket, ibland som privatannons och ibland som företagsannons hos stora bilfirmor. Den säljs till en ovetande kund som nu alltså åker runt med en bil som gått betydligt längre än uppgett, och som handlaren dessutom inte betalat moms för. "Ingenting märks förrän det är dags för service eller bilen går sönder", säger vår källa.


Så skyddar du dig mot bilhandlarfusket

Alldeles för billig? Om man ser att bilen är importerad och priset är lågt jämfört med vad andra, likadana bilar kostar, alltså om den är onormalt billig, är risken stor att det fuskas med momsen.

Priset på inköpskvittot? Man kan kontakta Transportstyrelsen och begära ut dokumentationen från ursprungskontrollen, där finns till exempel inköpskvitton.

Ta en Carfax-rapport. Man kan också köpa en Carfax-rapport för att undvika krockskadade bilar. Där finns ibland också historik för mätarställningen men inte för alla bilar.

Inga kontanter! Om bilaffären ska göras upp med kontanter är det heller inte bra. Det finns egentligen bara en anledning till att kräva kontanter vid ett bilköp: det är en svart affär som inte ska synas.

Ring verkstaden. Om du får reda på var bilen är köpt och servad kan du ringa till återförsäljaren eller serviceverkstaden och fråga vilken mätarställning bilen hade, och vad den såldes för.


Fotnot: Personerna och bilarna på bilden har inget med artikeln att göra.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Generellt sett har jag förtroende för bilhandlarna.
98
635