Aston Martin har lanserat en superlyxig sedanmodell som ska locka kunder i Mellanöstern, men nu verkar det som att modellen faktiskt också ska säljas i Europa. Prislappen ligger enligt Autocar på 9,3 miljoner kronor.
Jag skriver det igen: 9,3 MILJONER KRONOR.
För att sätta i perspektiv hur mycket pengar det faktiskt är kommer här en liten lista på konkurrenter som Aston Martins styrelsebossar uppenbarligen anser sig kunna ta mer betalt än.
• Aston Martin Lagonda ska kosta dubbelt så mycket som den långa versionen av Rolls-Royce Phantom (dock i grundutförande, och Rolls-Royce-kunderna kryssar gärna på sig ytterligare några miljoner i tillvalslistan).
• 9,3 miljoner får en Bentley Mulsanne att framstå som en simpel, massproducerad folkbil med sitt inköpspris på 2,8 miljoner.
• Mercedes S-klass kan knappast beskrivas som påvert utrustad men du får ÅTTA stycken Mercedes S 500 L, som i mångt och mycket är en betydligt modernare bil, för samma pris som en Lagonda.
Missförstå mig inte – Aston Martin har ett fantastiskt varumärke och finns det köpare som är villiga att betala nästan tio miljoner för en extremt exklusiv bil ska de naturligtvis få göra det.
Jag skulle bara vilja smyglyssna på hur diskussionen går hos en köpare som tycker att fyrsitsiga Aston Martin Rapide S för två miljoner – som Lagonda baseras på tekniskt och delar V12-motor med – inte duger.
För de här pengarna får köparna en bil som inte ska tillverkas i mer än 200 exemplar och som toppar 330 km/h. En annan anledning till att den är så dyr är att exteriörpanelerna tillverkas i kolfiber.