Bakslaget: Tvingas sluta använda varumärket Saab

Förvarskoncernen säger nej: "Det pågår ingen dialog med Nevs."
Annons

Tidigare i veckan stod det klart att Nevs ska utveckla nya bilmodeller tillsammans med kinesiska jättekoncernen Dongfeng. I maj slöts också ett samarbetsavtal med den kinesiska staden Tianjin och ett forskningscenter för att bygga en helt ny fabrik i Kina.

Men nu kommer bakslaget: Nevs får inte använda varumärket Saab, enligt Sveriges Radio.

Han dömer ut Nevs chanser: "Det är kört"

Det är försvarskoncernen Saab som stoppar Nevs från att använda varumärket.

”Det pågår ingen dialog med Nevs om att de ska få fortsätta att använda varumärket Saab och det har det inte gjort på ett tag”, säger Sebastian Carlsson, presschef på Saab AB, till Ekot.

Att lansera ett helt nytt varumärke kan bli en mycket dyr historia, enligt bilanalytikern och professorn Christer Karlsson.

”Det är ganska ovanligt och för tio–femton år sedan sa man att det var omöjligt. Men nu har man ändå sett att man lyckas komma in, det är inte helt omöjligt. Men det är en mycket, mycket stor satsning under lång tid”, säger han till Sveriges Radio P4 Väst.

Annons
Annons
Rulla till toppen