Nu sätter vi fart på Sverige – och skrotar miljösvinen

En tiondel av Sveriges bilpark smutsar ner lika mycket som resten gör tillsammans – bilarna utan katalysatorer. Nu är det dags att stoppa dem –...
Annons

En tiondel av Sveriges bilpark smutsar ner lika mycket som resten gör tillsammans – bilarna utan katalysatorer. Nu är det dags att stoppa dem – och få fart på Sverige igen. Vi har ett lysande förslag, som vi hoppas att du stöder och skriver under.

Här är Auto Motor & Sports krispaket i korta punkter:

• Ge privatpersoner 15 procent i rabatt (max 35.000 kr) på nya miljöbilar – om han/hon samtidigt skrotar en gammal bil utan katalysator.

• Ge företag samma summa i sänkt arbetsgivareavgift.

• Den nya miljöbilen måste ha ESP, elektronisk sladdkontroll.

• Förslaget ska gälla hela 2009.

Nu sätter vi fart på Sverige - och skrotar miljösvinen

Klicka på bilden så kommer du till namninsamlingen!

Gillar du förslaget: Skriv under och tipsa dina vänner, arbetskamrater och släktingar – tillsammans kan vi kanske sätta press på politikerna för att skapa en miljöbilsrabatt som sätter fart på Sverige och ger oss ett renare, energieffektivare och säkrare land.

Här hittar du namninsamlingen!

Skrota miljöbovarna – nu!
Hög tid att göra miljön en riktigt stor tjänst – vi skrotar bort alla gamla bilar utan avgasrening!

Fortfarande rullar det cirka 300.000 bilar i Sverige, i daglig drift, som inte har katalysatorrening. Jämfört med moderna bilar är de riktiga miljöbovar – de släpper i många fall ut mer än tio gånger så mycket avgaser!

Visst är det bra med snåla och effektiva bilar, den utvecklingen vill vi ska fortsätta. Men en miljöbil är relativt sett bara något bättre jämfört med en ”normalbil”. Ur miljösynpunkt är det väldigt mycket effektivare att ta bort de gamla 80- och 70-tals bilarna som släpper ut avgaser motsvarande kanske tio moderna bilar.

Vi på auto motor & sport vill därför rikta en uppmaning till Sveriges regering och riksdag: Skrota bort miljöbovarna – nu! Vi vill ha med dig i detta upprop. Skriv på namnlistan och uppmana dina vänner, arbetskamrater och bekanta att göra likadant. Sprid budskapet. Tillsammans kan vi sätta press på politikerna och skapa en miljöbilsrabatt som får maximal effekt, en riktigt märkbar miljöförbättring som blir mer verksam än någon annan tänkbar åtgärd just nu.

Och oss emellan, vi hymlar inte med att en förbättrad miljöbilsrabatt kan få flera andra goda effekter. Sverige är tillsammans med Grekland det land i Europa som har de äldsta bilarna. Vi behöver fler moderna bilar med hög säkerhetsnivå, lägre bränsleförbrukning och bra avgasrening. Det gamla skrotet måste bort, samtidigt som vi förstås ska vårda och bevara våra veteran- och entusiastfordon. Veteranbilar rullar väldigt korta sträckor per år och är miljömässigt försumbara i sammanhanget.

I vårt förslag sätter vi ett krav på miljöbilsköparen: skrota ut en gammal bil (utan avgasrening) och du får 15 procent rabatt! Det kravet sätter fart på bilförsäljningen i Sverige – vem vill missa en sådan chans? Vårt förslag innebär också att gamla bilar blir intressanta att handla med, de stiger i pris eftersom de representerar ett ökat värde för den som ska köpa ny miljöbil. Det innebär att även de som kör med en gammal bil kan sälja den för en hygglig slant och kanske använda pengarna som grundplåt för att köpa en 90-tals bil. Med mycket bättre avgasrening och sannolikt väsentligt bättre krocksäkerhet. Den som säljer sin 90-tals bil kan köpa något nyare och sedan är den goda spiralen i full spinn – alla byter upp sig till bättre bilar!

Som vi har berättat i ett flertal artiklar är det elektroniska stabiliseringssystemet, ESP, mycket viktigt för att höja säkerhetsnivån. Samtliga undersökningar visar ett fantastiskt gott resultat, jämfört med bilar utan ESP. Vi förväntar oss av alla seriösa, ansvarstagande bilimportörer att de har ESP som standard på de bilmodeller som säljs i Sverige. Därför vill vi också att miljöbilsrabatten på 15 procent – eller maximalt 35.000 kronor – enbart kan tillfalla de miljöbilar som har ESP som standard.

Miljöbilsrabatten tillfaller privatpersoner som köper ny bil och skrotar ut en gammal samtidigt. Gott så. Men en stor del av nybilsköpen i Sverige görs av företag. De måste också känna att det lönar sig att växla in på det gröna spåret. I vårt förslag till regering och riksdag säger vi därför följande: sänk arbetsgivaravgiften med samma summa som momsen på den miljöklassade tjänstebilen. Det ger samtidigt en stor effekt i nästa led, när de några år gamla tjänstebilarna byts ut och köps av privatpersoner.

Staten förlorar en del skatteinkomster med vårt förslag, det är vi medvetna om. Samtidigt stimuleras nybilsförsäljningen till en nivå som inte skulle var möjlig annars under nuvarande lågkonjunktur. Sannolikt blir det ett nollsummespel där staten inte förlorar speciellt mycket i kronor, men vinner mycket i stimulans och miljöpåverkan.

Vi lämnar 2008 och går in i ett 2009 som sannolikt blir ett av de värsta, finansiellt sett, på kanske 30 år. Det behövs positiva signaler som får fart på hjulen igen och det kan ske genom att samtidigt göra miljön en fantastisk tjänst – skrota ut miljöbovarna nu!

Skriv på, sprid budskapet. Tillsammans kan vi åstadkomma något riktigt stort.

Tillägg: Kommer inte det här förslaget leda till ”fusk” och ”svarthandel” med gamla bilar? Nja, intresset och värdet på gamla bilar utan katalysator (äldre än 1989) kommer att öka, tveklöst. Men risken för fusk undviks genom att Vägverket och Bilregistret inför ett system som binder varje utskrotad bil med ett specifikt regnummer på en ny miljöbil.

”Men då kommer väl bilhandlarna att köpa upp skrotbilar som de sedan skickar iväg till bilskrotarna när en nybilskund kommer in?” Sannolikt blir det så, ja. Affärsmässiga bilhandlare kommer att ha ett litet lager av skrotbilar som de tillhandahåller den lokala bilskroten vid nybilsköp.
Men var är problemet – det var just dit vi vill komma, att skrota ut gamla miljöbovar som inte ska rulla i trafik längre! Skrota ut, köp nytt, sätt hjulen i rullning!

Annons
Annons
Rulla till toppen