Nya förslaget: Skippa varannan besiktning

Besiktningen kostar svenska bilägare två miljarder om året – nu kan besiktningsstationerna tappa hälften av alla kunder.
Annons

Nya förslaget: Skippa varannan besiktning
Nya bilar ska besiktigas efter tre år och sedan efter ytterligare två år. Därefter ska bilen besiktigas varje år. Men det som Transportstyrelsen utreder nu är alltså om samtliga bilar ska besiktigas vartannat år (efter de nya bilarnas treårsperiod). Foto: Bilprovningen

Vi är nog många som närmar oss besiktningsstationen med lätt nervositet – vad ska de hitta den här gången? Flyger jag igenom kontrollen med blankt papper eller är det rosthål i bärande delar och ett katastrofalt bromsfel? När ditt registreringsnummer dyker upp på skärmen och det är dags att köra in börjar allvaret.

Men nu kan allvaret begränsas till vartannat år istället för varje år. Transportstyrelsen utreder nu om Sverige skulle använda en europeisk modell för bilbesiktning, skriver SVT Nyheter.

De flesta av dagens bilar skulle utan problem klara sig med besiktning vartannat år, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen, till SVT.

”Den svenska besiktningsförordning är cirka 50 år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna idag. Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. Idag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr.”

 
Polisen jagar företagsbilar med körförbud
Nya vapnet i jakten på olagliga bilförare
Nya förslaget: Skippa varannan besiktning
De svenska fordonsägarna betalar drygt två miljarder kronor om året i besiktningsavgifter, uppger SVT. Foto: Opus Bilprovning

Men det håller inte besiktningsbranschen med om, som nu riskerar att tappa drygt hälften av alla besiktningstillfällen – förutom att många fel upptäcks på den årliga besiktningen.

”Det är inte okej av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Det skulle vara en katastrof för branschen. Även andra branscher skulle drabbas av förlorade inkomster till exempel, bilverkstäder som servar bilar före och efter besiktningen, säger Tord Fornander, ordförande på bilbesiktningssektionen på branschorganisationen Swetic till SVT.

Transportstyrelsen ska ta fram ett förslag i slutet av september.

Nu är det upp till dig: Vilken är din bästa (eller sämsta) besiktningshistoria?
Annons
Annons
Rulla till toppen